Vår granskning om HVO-diesel visar att lösningen för att kapa koldioxidutsläppen från en dieselbil redan finns på macken idag. Men problemet är att många biltillverkare fortfarande är tveksamma – och om bilen inte får köras på HVO riskerar du att stå utan garanti.
Peugeot och Citroën är ett föredöme när det gäller HVO. Där är samtliga modeller som tillverkats de senaste åren godkända för HVO. Hos Nissan blir du däremot av med garantin om du tankar HVO.

Bilmärke | När blir bilarna godkända för HVO? | Syn på HVO | När har alla dieselbilar AdBlue-rening? |
Alfa Romeo/Fiat | Inget svar | Intressant | Under 2018 |
Audi | Svenska tester pågår | Positivt | 95% av modellerna har AdBlue, återstår A1 och A3 |
BMW | Inget svar | Intressant, utredning pågår | Under 2018 |
Citroën | Alla bilar certifierade för Euro 5 & 6, från 2011 | Mycket bra! | Från årsmodell 2016 |
Ford | Inget svar | Utvärdering klar sommaren 2018 | Inget svar (finns i Ecosport) |
Hyundai | Inget svar | Utvärdering pågår | Finns i Hyundai H1, i övrigt ingen plan |
Mazda | Inget svar | Svenska Mazda ligger på om test | Mazda 6 och CX-5 sommaren 2018 |
Mercedes | E 220 d för taxi är godkänd för HVO | Mycket intressant | Ingen kommentar |
Mitusbishi | Inget datum | Intressant | Eclipse diesel i höst |
Nissan | Inget svar | Om en bil tankas med HVO gäller inte garantin | Inget svar |
Opel | Med nya motorer | Mycket intressant | Sommaren 2018 |
Peugeot | Alla bilar certifierade för Euro 5 & 6, från 2011 | Mycket bra! | Från årsmodell 2016 |
Porsche | Inget svar | Intressant | Macan har AdBlue |
Renault/Dacia | Inget svar | Positivt | Inget svar |
Seat | Svenska tester pågår | Positivt | Finns i Ateca, Arona, Ibiza och Alhambra. Leon efter sommaren |
Skoda | Svenska tester pågår | Positivt | Efter tillverkningsvecka 27 |
Subaru | Ingen plan | Tester pågår | Inget svar. Pågår |
Suzuki | Säljer inga dieslar | – | Säljer inga dieselar |
Volkswagen | Svenska tester pågår | Mycket intressant | Alla nuvarande modeller |
Volvo | Test med taxi pågår | Mycket intressant | Från produktionsvecka 17 |

Testflotta som rullade 100.000 mil
Volvo Trucks har liksom Scania och Mercedes godkänt HVO för en del av sin flotta. För Volvo gäller godkännandet alla Euro 5-fordon och för en stor del av Euro 6-fordonen. Enligt Volvo reducerar HVO koldioxidutsläppen med mellan 30 och 90 procent. Redan 2013 hade Volvo en testflotta med sex lastbilar som tillsammans körde en miljon kilometer under två år, utan problem.

brinner renare än vanlig
diesel, som bland annat
innehåller mer svavel.
Rena bränslen är bra.
Vad skiljer HVO från vanlig diesel?
Den största skillnaden mellan HVO och vanlig diesel är att HVO har en lägre densitet (780 kg/m3 mot 800–845 kg/m3.) Cental-talet – lättantändligheten – är också högre för HVO-bränslet medan energiinnehållet är något lägre. Andelen svavel är ungefär en tiondel och aromaterna en femtedel.
I motsats till i drivmedelet FAME har man inte kunnat upptäcka och någon form av ökad bakterietillväxt i HVO jämfört med vanlig dieselolja. Inte heller har HVO lett till problem med partikelfilter – vilket har varit fallet med sämre dieselkvaliteter. HVO är genomskinlig och luktar inte diesel.
Drivmedelstillverkaren Neste har testat ett stort antal bilar och bussar för att jämföra avgasutsläppen mellan vanlig diesel och HVO.
Mätningarna visar att halterna av CO och HC går ner dramatiskt, även partikelutsläppen minskar betydligt. NOx-värdena påverkas inte lika mycket, men åt rätt håll.
Försäljningen exploderar
Ren HVO introducerades på den svenska marknaden under 2015 och försäljningen går minst sagt bra. Det är främst lastbilstrafiken som tankar ren HVO, men inblandning av HVO i vanlig diesel står för merparten. Från 2015 till 2017 ökade den rena HVO-försäljningen med 1.418 procent till drygt 250 000 kubikmeter olja. Den totala volymen dieselolja som såldes i Sverige under 2017 var drygt fem miljoner kubikmeter – HVO står alltså för runt tio procent av totalvolymen.
Artikelserie: Vi granskar HVO
Del 1: Vi granskar HVO-diesel som kapar utsläppen: ”Vänta med ditt bilköp!”
Del 2: Här är bilarna som klarar HVO-diesel redan idag
Del 3: Läsaren som redan kört tusentals mil på HVO – så gick det