Läsaren som redan kört tusentals mil på HVO – så gick det

Premium Henrik Fredriksson har kört 2.500 mil i bruksbilen och 1.000 mil i "finbilen" för att testa HVO-diesel. Resultatet är intressant läsning både för bilägare och biltillverkare.

Läsaren som redan kört tusentals mil på HVO – så gick det

Är du sugen på att börja tanka HVO efter vår granskning? Det är precis vad auto motor & sport-läsaren Henrik Fredriksson gjort – utan att bry sig om att nybilsgarantin slutar gälla.

Resultatet? Det har gått riktigt bra!

Henrik Fredriksson är intresserad av alternativa drivmedel och mobilitet. Efter att ha läst en hel del om HVO som bränsle, tester och godkännanden från lastbilstillverkarna bestämde han sig för att prova. Att hitta en pump för personbilar var inte lätt till att börja med, men de finns ofta tillsammans med pumpar för lastbilar i anslutning till logistikcentraler. Han berättar att det var spännande första gången men att han inte kände någon direkt oro. I flera pumpar på mackarna finns redan mellan 25 och 45 procent HVO+FAME i pumparna.

Henriks Kia Ceed rullar som bruksbil både i tjänsten och privat. Den lever ett rätt hårt liv med mycket körning med tunga släpkärror. Att tanka HVO i den har gått riktigt bra. Vid pumpen är det helt luktfritt och det klibbar ingenting om det spills.

Även Henrik Fredrikssons BMW 640d rullar på HVO-diesel.

HVO-dieselns högre cetantal gör att motorn alltid startar mycket lätt ända ner till mycket kallt väder (det gör ju moderna dieslar). Det ska också leda till något mindre dieselknack. HVO är en kemisk kopia av diesel så förbrukningen är oförändrad. Henrik har kört runt 2.500 mil med Kian på HVO och när han bytte olja kunde han inte se någon skillnad i slitage på motorn och allt ser väldigt fint ut.

BMW 640d är sommarbilen som lever ett mycket bekvämare liv, och den har rullat runt 1.000 mil, med enbart positiva erfarenheter. En resa Jönköping–Helsingborg för att testa hur snålt han kunde köra slutade på 4,4 l/100 km på både färddator och uppmätt! Inte illa för den typen av bil.

Henrik vill att biltillverkarna och generalagenterna för personbilstillverkare ska godkänna HVO som bränsle. Då kommer efterfrågan även för personbilar skjuta i höjden.

"Vi har ju goda förutsättningar för att framställa HVO i Sverige och med högre efterfrågan på bränslet skapas incitament för fler metoder från flera olika råvaror att framställa bränslet", säger han. 


Var tanka HVO100? 

Cirkle K har i dagsläget 77 stationer i Sverige och Preem/Såifa har 32 stationer. OKQ8 har stationer i Stockholm, Göteborg, Malmö och Kungälv. Shell har 21 TruckDiesel-stationer där man säljer HVO100. Det finns även ett antal mindre kedjor. Enligt SPBI, Svenska Petrolium- & Biodrivmedelinstitutet fanns det 2017 cirka 2.500 tankstationer i Sverige varav 93 för HVO. 2016 fanns det enligt SPBI inga HVO-stationer för personbilar så utvecklingen går snabbt.

Rena dieselbilar är ingen utopi

Dieseldebatten handlar till stor del om giftiga NOx-utsläpp som bland annat kan ge cancer och luftrörsproblem. I nummer 24/2017 hade vi en stor artikel om NOx-utsläpp där vi redovisade avancerade mätningar från verklig körning i USA och Europa. Testföretaget Emissions Analytics har mätt ett stort antal bilar och den amerikanska snittdieselbilen släppte ut 28 mg NOx per kilometer vilket ska jämföras med den europeiska snittbilen av den "rena" Euro6-klassningen som släppte ut 469 mg/km!

Nick Molden, vd på Emissions Analytics: "Om alla tillverkare renade avgaserna på riktigt skulle vi inte behöva stänga ute nya dieselbilar från citykärnor."

Med amerikanska lagstiftning i Europa skulle problemen med dieselavgaser minskas högst dramatiskt.

HVO renare än diesel?

Testinstitutet AVL har på uppdrag av Transportstyrelsen mätt avgasutsläpp för bland annat en Ivecolastbil från 2012. Tester vid kallstart visar att partikelutsläpp och NOx minskar, medan CO ökar – men skillnaderna mellan vanlig diesel och olika mängd HVO är liten. Bränsleförbrukningen ökade samtidigt med cirka två procent. 

Slutsatsen från rapporten är att HVO har en liten påverkan på avgasvärden, det är alltså viktigast att ta fram effektiv avgasrening. Men när det gäller koldioxitutsläpp kan HVO bidra mycket positivt. 

  Diesel HVO
CO (g/km) 0,96 1,05
HC (g/km) 0,02 0,00
NOx (g/km) 3,61 3,29
PM (g/km) 0,035 0,023

Påverkas förbrukningen?

Neste har vid sina tester kommit fram till en treprocentig höjning av förbrukningen med  HVO. Det beror på den lägre densiteten, men det kompenseras till en del av att värmetalet är högre.  Accelerationen påverkas marginellt för nyare bilar, men på äldre bilar har man mätt upp en liten försämring.

Enligt Neste kan en optimering av motorer för HVO sänka NOx-utsläppen ytterligare eller förbrukningen med mellan 6–8 procent. 

Neste har testat sitt bränsle i stora fälttest sedan 2007, i bland annat Finland, Tyskland och Kanada. En Volvo V60 2,0D har körts 10 000 mil mellan 2011 och 2013 och efter testet analyserades motor, katalysator, filter, bränslesystem och tank – och inget onormalt hittades. 

Vad innehåller HVO?

Namnet HVO står för Hydrerad vegetabilsik olja och kan blandas av många olika råvprar. Under 2017 såg fördelningen av den svenska HVO:n ut så här:  Avfallsolja 38 %, PFAD (en restprodukt från plamoljeproduktion) 23 %, slaktavfall 19 %, raps 8 %, råtallolja 7 %, majs 4 %, övrigt 1 %. 

Bränslet avgör utsläppen

Uträkningarna utgår från Preems uppgivna miljöprestanda för olika bränslen och gäller WTW – well to wheel  –  från källa till  körda mil. De flesta bränsleföretag säljer olika typer av syntetiska bränslen, Cirkle K släppte nyss en bensinkvalitet med 15 procents bioinnehåll.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle kunna tänka mig att prova HVO även om nybilsgarantin går ut.
128
20