Dieselbilar som tillåts i miljözonerna kan släppa ut tio gånger mer än tillåtet

Bara för att dieselbilen klarar de senaste utsläppskraven innebär det inte att den är klimatsmart.

Dieselbilar som tillåts i miljözonerna kan släppa ut tio gånger mer än tillåtet

Fler och fler storstäder börjar nu på allvar diskutera olika typer av miljözoner och i vissa fall även förbud mot äldre dieselbilar.

Tyskland öppnade nyss för att städerna själva får välja om de vill införa förbud mot vissa bilar, och även i Sverige kommer miljözoner införas.

I nästan alla fall får alltså nyare dieselbilar köras även i stadskärnorna. Det handlar då om dieselbilar som klarar Euro 6-utsläppskraven.

Men organisationen Transport & Environment släpper nu en analys som visar att 90 procent av de moderna dieselbilarna som klarar Euro 6 kan släppa ut fyra till fem gånger mer kväveoxider än tillåtet.

"Om inte tillverkarna åtgärdar de här bilarna har städerna något annat val än att förbjuda dem"

Vissa bilar är ännu värre än så. Renault, Fiat och Opel har modeller som kan släppa ut mer än tio gånger mer än tillåtet. Trots det kan bilarna alltså fortsätta rulla i städernas miljözoner.

Bara en av tio dieselbilar håller sig alltså inom lagens gränser. Det här ställer frågan om dieselbilarna på sin spets – tekniken för att sänka utsläppen finns redan idag, men är inte tillräckligt känd och är heller inte godkänd av särskilt många biltillverkare.

Dieselbilar är den främsta källan till utsläpp av giftiga kväveoxider i europeiska städer, enligt Europeiska miljöbyrån. De leder till 68.000 förtida dödsfall varje år.

"Om inte biltillverkarna åtgärdar de här bilarna på rätt sätt kommer städerna inte ha något annat val än att förbjuda dem från stadskärnorna", säger Julia Poliscanova på T&E.

Hon vill att reglerna sätts utifrån vad bilarna släpper ut i verkligheten och inte i testlabbet.

En annan risk som T&E ser är att de smutsiga dieselbilarna som köparna i Västeuropa inte längre vill ha exporteras till Östeuropa, där de kommer fortsätta släppa ut för höga halter av kväveoxider under lång tid.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag tycker det är helt rätt att förbjuda även nyare dieselbilar i miljözonerna.
87
171