Test av sommardäck 245/45 R 18 – bästa däcken 2017, med en klar vinnare

Premium Snart är sommarsäsongen här och vi inleder med fjolårets test i dimensionen 245/45 R 18. Flera av de nya däcken presterar riktigt bra och vinnaren är en helt ny modell.
En kontroll av de gamla sommardäcken ger ofta en stark impuls att köpa nytt. Men vilket av alla nya sommardäck är bäst – för plånboken och för väghållningen?

Test av sommardäck 245/45 R 18 – bästa däcken 2017, med en klar vinnare
I det här testet använder vi BMW 5-serie 528i Touring som referensbil.

Däcken som testas är följande: Continental PremiumContact 6, Dunlop Sport Maxx RT 2, Falken Azenis FK510, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Hankook Ventus S1 evo 2, Maxxis Premitra HP5, Michelin Pilot Sport 4, Pirelli P Zero, Toyo Proxes Sport och Vredestein Ultrac Satin.

Varje år möts vi av nyheter på däckfronten. Emellanåt även av en ny tillverkare eller ett nytt varumärke. Världen står sannerligen inte stilla och premiumtillverkarna får ständigt möta nya utmanare. När krutröken till slut skingras har alltid listan över de bästa däcken ändrats igen – testresultaten är tydliga och visar hur däcken ständigt förbättras.

Den här gången befinner vi oss i trakten av Milano, det är hösten 2016, molnigt, 16 grader varmt och en BMW 5-serie Touring värmer upp inför däcktesterna på blött underlag. En sopmaskin har tagit hand om hala löv och smuts – vägbanan måste vara i perfekt skick.

I en verkstadsbyggnad tornar däcktravarna upp sig. Tio olika sorter ska nu testköras på vått underlag på olika banor. Alla däck är i perfekt skick, inkörda på samma sätt under exakt tio mil för att få bort gjutrester samt eventuell smuts och främmande ämnen.

Startfältet består av helt nya Continental PremiumContact 6 samt lika färska Michelin Pilot Sport 4 och aktuella Pirelli P Zero, Vredesteins nya toppdäck Ultrac Satin, prisvänliga Maxxis Premitra HP5 samt Falken Azenis FK510 och Toyo Proxes Sport.

De får mäta sig mot fjolårssegraren Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 samt Hankook Ventus S1 Evo 2 med delvis omarbetad gummiblandning samt Dunlop Sport Maxx RT 2.

Ännu en dag på testbanan. Nykomlingar och gamla favoriter ska mötas – och vi får en klar vinnare den här gången.

Så är det äntligen dags att börja testa. Genom en rad kurvor ska alla kandidaterna visa vilket däck som är bäst och först ut på banan är Goodyear. Fjolårsvinnaren har nämligen fått äran att vara referensdäck vilket betyder att det måste köras tre gånger under testet: allra först, sedan i mitten av testet samt även avslutningsvis.

På så sätt kan testingenjörerna upptäcka hur eventuella förändringar i temperatur eller i underlagets beskaffenhet påverkar. Alla testomgångarna måste vara lika för jämförelsernas skull.

I fjol satt Goodyears 245/45 R 18 på testbilen Opel Mokka och presterade ett suveränt och testvinnande resultat. I år, skodd på en BMW 5-serie Touring, är succén inte lika övertygande.

Däckets uppträdande är visserligen precis lika harmoniskt och säkert men när det gäller greppnivån för de styrande hjulen är det inte längre bäst. Inte heller i bromstestet på våt vägbana når däcket ända fram till täten.

Med ett genomsnitt på 33,5 meters bromssträcka efter mer än 30 inbromsningar krävde Goodyear-däcket cirka fem meter längre bromssträcka än testets bästa däck. Ändå ska vi komma ihåg att Goodyear tillhör de bättre i testet.

Det gör även Dunlop Sport Maxx RT2 som trots bra balans visade sig ha lite för lång bromssträcka, precis som Maxxis Premitra – ett däck som dessutom understyrde med framhjulen på handlingbanan och därmed knappt blev godkänt.

Två däck, Toyo och Vredestein, uppvisade goda bromsprestanda på vått underlag men samtidigt svagheter i kurvgreppet – en delgren i testet där Falken, Hankook samt Pirelli istället presterade bra.

Även Continentals nya PremiumContact 6 är ett bra däck på våt vägbana. Först när det pressas hårt understyr det. Men med mjuka styrrörelser kan däcket ändå behålla sitt lugna uppträdande även om det släpper aningen av sitt sidogrepp. Är detta möjligen priset som det får betala för sitt låga rullmotstånd?

Hittills har Continental också varit en garant för bästa grepp på vått underlag. Men nu slår nya Michelin Pilot Sport 4 till med kortaste bromssträcka samt säkrare kurvtagning och överlägset uppträdande i blötan. Endast i vattenplaning i kurva tappar Michelin lite.

Det är i vätan som de stora skillnaderna finns, och det är här som vi hittar vinnarna med balanserade egenskaper.

Nästa testdag duggar det. Men nu behöver vi istället en torr bana. Den hittar vi söderut på Circuito Tazio Nuvolari, en privat racerbana nära Genua. Här finns en torr och fin testbana med lämpliga temperaturer. Lastbilarna, fyllda med däck och utrustning, styr dit omedelbart.

När morgondimman runt Genua lättat skickas vår BMW 5-serie ut på banan. Uppdraget för de erfarna testförarna: Att analysera grepp, körintryck samt mäta varvtider. Även i torrt väglag är skillnaderna i varvtid – samt i däckens uppförande – stora mellan skilda fabrikat.

Pirelli P Zero tar genast ledningen och uppvisar enastående fina prestanda – i direkt styrrespons och precision samt hög körstabilitet och som ett resultat av det får vi se snabba varvtider. Nästan lika körsnabba och med endast aningen mindre komfort är Michelin PS4.

På mittfältet landar sedan det skenbart "torroptimerade" Goodyear-däcket, ett balanserat Continental och Hankook med harmoniskt uppträdande samt spontant reagerande Dunlop och korrekta Toyo.

Även Vredestein, Falken samt Maxxis presterar bra rent säkerhetsmässigt. Det handlar istället om dynamiska, mindre svagheter i styrprecision, åkkomfort eller buller som resulterar i poängavdrag.

De flesta testmoment är nu klara. Endast broms på torr asfalt återstår och efter åtta timmars selektiv ben- träning (på bromspedalen) visar resultaten av denna sista disciplin att med 34,2, 34,6 och 34,8 meter har vi hittat bromsvinnarna: Michelin, Goodyear och Pirelli.

Sedan följer mittfältet med bromssträckor på 35 till 35,7 meter: Continental, Hankook, Dunlop och Maxxis och först därefter Falken med 36,4 samt Vredestein och Toyo med 36,9 och 37,2 meter. Totalt ganska hyggliga värden.

Vattenplaning mäts både rakt fram, som på bilden, och i kurva.

Vilket däck vann då matchen?

Klar vinnare den här gången är nya Michelin Pilot Sport 4 för sina mycket balanserade egenskaper både på torrt och vått underlag – i kombination med korta bromssträckor och utmärkt oöverträffad körsäkerhet. Enda frågetecknet står för däckets livslängd, något som vi inte testat.

På andra plats: Pirellis nya P Zero som övertygar, speciellt med dess fina kördynamik och precision i torra kurvor. Vid bromsning på våt vägbana och vid vattenplaning tappar dock däcket en aning och förlorar värdefulla poäng.

Så till Continental vars sportiga företrädare (PremiumContact 5) nu fått en kompetent efterträdare i PremiumContact 6. Ett däck som visar att kompromisser på hög nivå kan fungera – med resultatet hög komfort och synnerligen lågt rullmotstånd.

Lättrullade och förbrukningsekonomiska visar sig även Hankook och Falken vara. Så pass att de till och med betygsmässigt kan hamna före fjolårssegraren Goodyear, vars mindre brist i broms på våt vägbana drar ner helhetsintrycket en smula.

När det gäller Toyo, Vredestein och Dunlop samt prisvärda Maxxis kan dessa däck endast delvis möta förarnas höga krav. De når alltså inte fram till toppbetygen men är samtliga trots allt klart godkända.

Michelin Pilot Sport 4, som introducerades under 2016–2017, tar vinsten i det här testet. Observera att däcken i tabellen står i bokstavsordning, men bilderna på däcken längst upp har hamnat i prestationsordning (vinnaren längst till vänster).

Så har vi testat

För att nå bästa möjliga noggrannhet och helt säkra resultat görs varje moment om flera gånger. Bästa däck belönas med max 10 poäng i varje gren och övriga däck poängsätts efter prestation i en fallande skala.

Skalan används för både mätmässiga resultat samt de subjektiva bedömningar som testförarna gör. Deras intryck av hur varje enskilt däck uppför sig noteras och eventuella anmärkningar ger poängavdrag.

I handlingmomentet på vått och torrt underlag lägger vi stor vikt vid ett balanserat och säkert uppträdande. Otillräckligt grepp eller utpräglade lastväxelreaktioner ger poängavdrag.

Vattenplaningstestet körs både rakt fram och i kurva. På cirkelbana mäts, både på vått och torrt, vilka sidokrafter däcken kan motstå.

Rullmotståndet mäts i två skilda testlabb och medelvärdet anges. För att kontrollera att testresultaten står sig över tid görs också jämförelsetest med stickprovutvalda däck som lagrats sedan föregående år.

 

Här är testresultaten i siffror, i varje kategori.

Före och efter körningarna mäts shore-värdet, slitbanans hårdhet, på varje däck.

Däcken som testas är följande

Continental PremiumContact 6

Dunlop Sport Maxx RT 2

Falken Azenis FK510

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Hankook Ventus S1 evo2

Maxxis Premitra HP5

Michelin Pilot Sport 4

Pirelli P Zero

Toyo Proxes Sport

Vredestein Ultrac Satin

Däckdimensionen är 245/45 R 18, alla däck har hastighetsklass Y (300 km/h) med undantag av Maxxis (W, 270 km/h). Belastningsindex är 100 (800 kilo).

Dimensionen passar på bilmodeller som Audi A6 Allroad, BMW 4-serie GC, BMW 5-serie, BMW 6-serie, Citroën C5, Jaguar F-type/XF, Nissan 350Z/X-Trail, Opel Insignia, Peugeot 508 RXH och Volvo XC70 – för att nämna några. Däckpriserna är ungefärliga och kan variera, de som anges i tabellen är hämtade från sajten dackonline.se

Däcktestet publicerades ursprungligen i auto motor & sport nummer 8/2017.

Har man nytta av att testförare kör som biltjuvar, på en testbana? Jo, även om det inte är lämpligt att köra på det sättet på allmän väg så visar det vad däcken kan prestera, vid till exempel en undanmanöver.

Michelin Pilot Sport 4 blev vinnare, våren 2017. Men som vi vet händer det mycket inom däckutveckling, gamla vinnare utmanas ständigt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ska investera i nya sommardäck i år!
23
14