Volvo V90 Cross Country polisbil – se den byggas hos Volvo Specialvagnar

Premium Här är nördreportaget ni bett om – att i detalj få se hur en Volvo V90 förvandlas till polisbil hos Volvo Specialvagnar. 50 timmar tar jobbet och den nyckelfärdiga polisbilen kostar runt 700.000 kronor.
Volvo Specialvagnar är "fabriken i fabriken", en egen avdelning i Torslanda där polisbilar och specialfordon byggs för hand av skickliga montörer. I den här artikeln kan ni se alla detaljer som behövs på polisbilarna och hur noggrant Volvo gått tillväga för att behålla god funktion och en hög säkerhetsnivå.

Volvo V90 Cross Country polisbil – se den byggas hos Volvo Specialvagnar
Volvo Specialvagnar är en "fabrik i fabriken" och här bygger 15 personer polisbilar, taxifordon och exklusiva modeller som XC90 Executive.

I början på sommaren 2017 började Volvo Cars sina första leveranser av polisbilen V90 och under hösten följde polisversionen av V90 Cross Country. Intresset kring de nya polisbilarna har varit stort, inte minst efter polisens höga testbetyg där de nya V90-modellerna fick mycket beröm.

Ni läsare har tydligt visat ert intresse för Volvos nya polisbilar och då finns bara en sak att göra – åka till Torslanda, Göteborg. Inne i fabriksområdet finns nämligen en separat byggnad med det spännande namnet "Specialvagnar". Det är en fabrik i fabriken, om man så vill. Här byggs polisbilar, specialmodeller och även taxibilar. Skyddsbilar har byggts men just finns ingen sådan modell utvecklad.

Det gemensamma för dessa fordon är att de behöver extra utrustning och namnet Specialvagnar – på engelska Special Vehicles and Services (SVS) – berättar vad det handlar om. Bilarna som byggs hos Specialvagnar är utvecklade hos avdelningen Special Vehicles and Accessories, SV&A.

När det gäller polisbilar finns det fyra typer utvecklade för den svenska marknaden:

• A – målad utryckningsbil

• B – civil polisversion av A

• C – polischefsbil/radio

• D – civil bil, nästan omöjlig att urskilja

Det vi ska titta på i den här artikeln är polisbil A, alltså den vanliga radiobilen som vi ser på gatorna.

Produktionen inne i huvudfabriken i Torslanda är väldigt optimerad och där tillåts inga störningsmoment. De vagnar som ska bli polisbilar byggs, precis som vanligt – men får annorlunda chassidetaljer och större bromsar. När de rullat in hos Specialvagnar avdelas en montör och den personen demonterar därefter alla (nästan) interiördetajer.

Det kan tyckas märkligt att Volvo bygger klart en komplett bil för att sedan plocka isär den igen. Men det går helt enkelt inte att störa det viktiga produktionsflödet inne i huvudfabriken.

Med all extrautrustning och det omfattande ombyggnadsarbetet förstår man att en Volvo V90 kostar betydligt mer som nyckelfärdig polisbil. Men exakt hur mycket mer vill man inte berätta hos Volvo Cars, det är en uppgift som givetvis finns med i upphandlingen men inget man går ut med.

Nyligen köpte den belgiska polisen in 39 polisombyggda Volvo V90 och då fick man betala 743.000 kronor per bil. Det kan finnas skillnader i utförandet men med det belgiska exemplet kan vi anta att en svensk Volvo V90 Cross Country polisbil kostar en bit över 700.000. Sammanlagt bygger Volvo Specialvagnar cirka 250 polisbilar per år och gör ungefär 1.100 taxibilar.

I nästkommande artiklar ska vi provköra Volvo V90 Cross Country i polisutförande och jämföra den med en vanlig V90 CC. Men vi ska även titta på de civila polisbilarna för att se hur de skiljer sig från en vanlig Volvo V90. I bilderna nedan kan ni i detalj se hur en polisbil växer fram, med alla sina speciella detaljer och nya komponenter.

 

Volvo V90 Cross Country i polisutförande börjar bli allt mera vanlig på vägarna. Gamla polisfavoriten XC70 byts ut när de gått cirka 30.000 mil och de ersätts då med V90 och V90 CC. I den här bildserien ska vi se hur mycket arbete som behövs för att förvandla en vanlig V90 Cross Country D5 AWD till polisbil.

Volvo Specialvagnar, eller som det heter på engelska "Special Vehicles and Services, SVS" bygger polisbilar men gör även specialmodeller som Volvo XC90 Excellence. Här rekondas också hyrbilar och man har till och med en egen lackeringsverkstad.

Polisbilarna byggs helt färdiga som "vanliga" Volvo V90 och V90 Cross Country, men med en skillnad: de får rätt komponenter till chassit. Det innebär annorlunda stötdämpare, kraftigare fjädrar (här ser vi bladfjädern vid bakhjulen), tjockare krängningshämmare och större bromsar.

När bilarna kommer in till Volvo Specialvagnar (riktiga fabriken ligger "runt hörnet") så inleds arbetet med att riva i stort sett hela inredningen samt ta av front och akter. Det kan tyckas onödigt att bygga en komplett bil för att sedan demontera så mycket, men det går inte att störa produktionen i huvudfabriken. Varje polisbil byggs av en montör, från början till slut. Mikael Arbliden, på bilden, är en av de som har mångårig erfarenhet av specialbilar. Han har jobbat här i tolv år. Många av kollegorna har jobbat 15–20 år på Specialvagnar, vilket säger en del om hur roligt och omväxlande jobbet är. Ljus- och blixtrampen från Hella sitter i fronten, under regplåten.

Även om det är väldigt många arbetsmoment att hålla i huvudet så är montören hjälpt av en "byggmanual" på datorn. Här finns komponenterna beskrivna och arbetsmomenten visas med tydliga bilder. Ikea skulle ha en del att lära av Volvo Cars...

Det är en hel del nya komponenter i fronten på Volvo V90 polisbil. Sirén och flera olika ljusarmaturer ska monteras och testas, innan fronten lyfts på igen. Bilen står på en lyft, utan hjul, för att montören ska ha bekväm arbetshöjd i alla lägen. Alla extra komponenter är krocktestade och Volvo V90 polisbil ger samma säkerhet för gångtrafikanter som en standard V90. Sirénen går även att använda som högtalare.

För att kunna montera de nya komponenterna och dra extra kabelhärvor måste i stort sett allt ut. Batteriet till vänster är Volvos originalplacering, men det tillkommer ytterligare ett 36 Ah batteri som driver extrautrustningen. Även innertaket måste lyftas ner, som vi ser på bilden, för att dra kabel till ljusarmaturen på taket och antennerna. Polisens kommunikationssystem Rakel kräver inga stora antenner, det får plats i "hajfenan".

Reservhjulsbaljan ska fyllas helt med ny elektronik och här ser vi den extra kabeldragningen. Kabelhärvan tillverkas av en leverantör till Volvo. Den ljusa "lådan" i mitten av bilden är en typ av relä som kan koppla ur det extra batteriet. På det viset kan inte polisutrustningen dra ur originalbatteriet, vilket gör att man alltid kan starta polisbilen.

Mikael Arbliden håller upp den "hjälpram" som används i reservhjulsbaljan för att montera all extra elektronik. Stålramen är krocktestad och försedd med deformationszoner. Hela polisbilen har genomgått krocktester och även om bagagerummet är välfyllt med utrustning finns det ingen risk att något tränger in i baksätet. Stålramen går även under benämningen "järnsängen" hos montörerna.

Här ser vi en del av den utrustning som behövs för sirén, ljud- och bildupptagning, navigation, med mera. Många av komponenterna levereras av företaget Standby i Trollhättan. Datasystemet som sköter alla funktionerna heter Polman. Även det nya systemet som läser av regplåtar automatiskt, ANPR, (Automatic Number Plate Recognition), är integrerat i Polman.

Även om pekskärmen gör att det inte behövs så många extra knappar och strömbrytare blir det ändå en hel del komponenter och kablar som ska på plats. Därför ser det ut så här när montören startar sitt arbete med att bygga in allt som behövs.

För att undvika dyra missar har Volvo Specialvagnar tagit fram en grupp av mallar som används vid håltagning på Volvo V90. Den stora borrmallen som Christian Lindin håller i används till taket för kabelgenomföring.

Här ser vi en detalj på en borrmall till blåljusarmatur till bakluckan på Volvo V90. Snyggt och prydligt uppmärkt för att undvika missförstånd.

Alla bultar och skruvförband dras med ett förutbestämt vridmoment. Verktygen kalibreras varje vecka för att åtdragningsmomentet ska bli exakt rätt. När ett skruvförband dragits åt skannas verktyget av i arbetsprocessen. Därmed finns det dokumentation på att allting monterats på rätt sätt.

Polisens radiosystem Rakel är mångsidigt och varje radioenhet är en "individ" med egen identitet. Volvo Specialvagnar har egen Rakel-utrustning som monteras tillfälligt, sedan testas alla funktioner. När polisbilen levererats förses den med en egen Rakel-enhet, då gifter man ihop radion med bilen. Om en polisbil tjänat ut kan den Rakel-enheten lyftas över till nya bilen.

Den här lådhurtsen från Abicon AB har tre storlekar på lådorna och det finns en grundutrustning som levereras med alla bilar. Här finns spännband, avspärrningsband, ögondusch, alkogel, sjukvårdsmaterial, verktyg, hammare, kräkpåsar och stavlampor. Utöver detta är det upp till varje polisdistrikt och polis att fylla på med det som man tror behövs för uppdraget. Även lådsystemet är krocktestat.

Det här är inget hundgaller utan ett speciellt framtaget lastskydd som ska förhindra att utrustning tränger in i passagerarutrymmet vid en krock. Den röda pilen pekar mot en speciell "deformationszon" i lastskyddet som ska kunna sträckas ut vid en krock. Lastskyddets infästningar ska alltså inte kunna knäckas och gå av vid en krock. Givetvis är allt testat och verifierat så att lastskyddet verkligen klarar av en krock. Utrymmet till vänster om hurtsen används för skyddsvästar, sköldar, hjälmar, spikmatta, med mera. I D-stolparna sitter två extra lampor som lyser upp lastutrymmet.

Volvo V90 Cross Country polisbil använder 18-tumsfälgar från Volvo XC60. Fälgarna är dimensionerade för en högre fordonsvikt (totalvikt 2.620 kilo) och tål därför elaka trottoarkanter och annat som polisen behöver köra över. Inom rimliga gränser, förstås. Bromsarna är den största modellen som får plats innanför 18-tumsfälgarna, hämtade från T8-modellerna. Däckdimensionen är 235/55R18. Både sommar- och vinterdäck är testade och speciellt utvalda för att passa polisbilarna, men det är vanliga standarddäck. På vanliga V90 är dimensionen 245/45 R 18. Dimensionen är samma för både vinter- och sommardäck.

Volvo Specialvagnar har även tagit fram en egen "ägarmanual" till Volvo V90 polisbil. Om minnet skulle svikta så går det att läsa sig till hur allting fungerar på polisbilen. Här finns också alla installationer beskrivna och det gör det enklare att till exempel kontrollera en säkring.

Blåljuset på taket innehåller LED-teknik och levereras av Standby. Tack vare det kompakta formatet hos moderna LED-lampor går det att göra takbågen ganska liten, vilket ger mindre vindbrus. Utförande och position är testad i Volvos vindtunnel.

Tittar man riktigt noga på "Polis" så ser man att bokstäverna inte är symmetriska. O och S ser nästan ut att vara monterade upp och ner. Bakgrunden är ganska lustig då logotypen härstammar ända från 60-talet då Amazonen tjänade som polisbil. De runda karossformerna fick bokstäverna att se konstiga ut, därför gjordes den här anpassningen. Och exakt den formen har fått följa med ända fram till våra dagar.

Bakom grillen sitter två vertikala, blinkande blåljus. De skyms något av grillen men i praktiken syns blåljusen bra ändå. Blinkningarna sker i vissa grupper och intervall.

Sidobackspegeln finns i ett par olika utförande, med eller utan blåljus. En extra backspegel gör att både förare och passagerare kan se bakåt i rätt vinkel.

Under huvudstrålkastaren, framför framhjulet, sitter ytterligare ett vertikalt blåljus...

... vilket från sidan kompletteras av liggande blåljus som lyser genom bakre sidorutan. Förutom den mörktonade plastfilmen på sidorutorna och bakrutan används även en speciell splitterskyddsfilm (på alla rutor utom vindrutan).

Baktill på Volvo V90 Cross Country polisbil sitter det fyra horisontella blåljus. Två av dem sitter ganska långt ner, men...

... de syns riktigt bra ändå. I de undre lamporna finns det också backljus, de kan alltså även lysa vitt.

De nedre blåljusen kompletteras av två som sitter rakt ovanför regplåten. De ger ett tydligt sken även med stängd baklucka men de syns framför allt när luckan är öppen, då kommer ljusen högt upp. Med öppen baklucka syns inte takrampen så väl om man befinner sig bakom polisbilen.

Längst ner på fronten sitter det två eluttag, ett på vardera sidan. På vänster sida kopplas batteriladdare in, för att batterierna alltid ska vara fulladdade vid arbetspassets början. På polisbilens högra sida finns ett liknande uttag, men för motorvärmare. Uppvärmd motor är givetvis en fördel när det är utryckning och full gas direkt ut ur polisgaraget.

Däcktrycket på utryckningsfordon finns angivet direkt vid hjulhuset, för att undvika missförstånd. Polisversionen av Volvo V90 Cross Country har ett däcktryck som anpassats till högre fordonsvikt och de köregenskaper man eftersträvat. Här kan vi se det speciella mönstret i reflexmaterialet, som är väldigt effektivt. De stora sektionerna kallas för Battenburgmönster och är framtagna för att förstärka bilens former. I Sverige är det blått och gult som används för kontrasteffekten.

Tvärt emot vad många tror är polisbilarna inte trimmade. Det är en helt original, fyrcylindrig 2,0-liters D5-diesel med 235 hk (173 kW) vid 4.000 rpm, och vridmomenten 480 Nm mellan 1.750-2.250 rpm. Det är beställaren som bestämmer vilken motor som ska användas. Några få V90 T6, med bensinmotor, har byggts och i framtiden är det inte osannolikt att man även bygger T8-modeller. Även om vissa städer inför miljözoner om några år lär alla utryckningsfordon vara undantagna.

Det är många delar i dekalsatsen till en polisbil och det krävs ett visst tålamod att få allt på plats, rakt och snyggt. Med lite träning tar det ungefär en arbetsdag att sätta på alla delar.

Alla Volvo V90 polisbilar är utrustade med en rejäl hasplåt i fen millimeter tjock alumiumplåt. I sann Christer Glenning-anda visar auto motor & sports testchef Mikael Johnsson hur stabilt allt är genom att försöka rycka av plåten med handkraft. Det gick inte. Den här hasplåten är för övrigt en originaldel i Volvos tillbehörssortiment, om någon känner för att polisutrusta sin egen V90.

Det är sällan det blir några lediga tjänster på Volvo Specialvagnar men i arbetsgruppen på ett femtontal personer finns det numera två kvinnor. Madelen Adlund gillar verkligen sitt jobb, framför allt för att det är så varierande. På bilden demonterar Madelen en takantenn på en hyrbil, då lacken fått repor och ska lackas om.

Den som förväntar sig väldigt många knappar i en polisbil blir besviken. Nästan alla funktioner finns samlade i den extra, övre pekskärmen. Ovanför huvudinstrumentet finns dock en fysisk strömbrytare för att slå på blåljus och sirén, då slipper föraren tänka och leta i menysystemen.

Polman-skärmen i polisbilen går att fälla upp, och då kommer man åt Volvos egen skärm. Den extra skärmen är krocktestad i båda lägena (uppfälld/nedfälld).

På gården utanför Volvo Specialvagnar finns en grupp polisbilar som väntar på leverans, både målade och civila. Testchef Mikael Johnsson står strategiskt utplacerad för att inte avslöja den civila polisbilens registreringsnummer.

I polisutförande är Volvo V90 Cross Country en mycket kompetent bil med fantastisk väghållning, med tanke på vikten. I nästa artikel ska vi testa polisbilen på bana och se vad den går för.

Vem har inte drömt om att ratta en polisbil med skrikande sirén och blinkande blåljus? Jodå, det ÄR kul!

Foto: Pär Brandt/auto motor & sport Sweden

 

Måste erkänna att polisbilar är intressanta!
168
9
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!