Audi A6 Avant – nya generationen får 48V lätthybrid som standard

Audi A6 Avant – nya generationen får 48V lätthybrid som standard

Att det skulle komma en ny generation Audi A6 Avant är förstås ingen överraskning, sedanmodellen presenterades i februari och både nya A7 Sportback och nya A8 lanserades under 2017. Försäljningen av nya A6 Avant startar under våren och de första leveranserna till Sverige väntas i september.

Räknar man alla stora sedanmodeller, i rakt nedstigande led, så kan man se Audi 100 som "starten" – vilket gör att vi nu är inne på åttonde generationen A6. Den första Avant-modellen kom hösten 1977 som Audi 100 Avant (C2-generationen).

Nya generationen Audi A6 Avant tar samma stora teknikkliv som sedanmodellen. Det innebär avancerade säkerhetssystem och vissa autonoma funktioner, liknande det vi redan sett hos senaste A8 och A7. Motoralternativen är ännu så länge diffusa, men Audi utlovar lätthybridteknik på samtliga motorer. Automatlåda blir standard, eftersom bara fem procent av de tidigare kunderna föredrog manuell låda.

V6-motorerna får hjälp av lätthybridteknik, en remdriven generator/startmotor som Audi döpt till BAS (Belt Alternator Starter). Effekten är 12 kW. Stopp/start-systemet sköts av BAS-enheten och förbränningsmotorn kan stängas av redan vid 22 km/h, när bilen är på väg att rulla mot stillastående. Avståndsradarn används vid kökörning och BAS-enheten kan då starta förbränningsmotorn innan föraren lyft på bromspedalen, då systemet känner av att framförvarande fordon börjat köra. BAS-enheten kan driva bilen vid frirullning i hastigheter mellan 55–160 km/h, då frikopplas även motorn.

Utrymmesmässigt växer Audi A6 Avant något och under insynsskyddet ryms 565 liter bagage, fäller man baksätet växer utrymmet till 1.680 liter. Audi A6 Avant är 494 centimeter lång, 189 centimeter bred och 147 centimeter hög. Axelavståndet har vuxit och det ger några extra centimeter långt lastutrymme. Bredden mellan hjulhusen bak är 105 centimeter och 40/20/40 delbart baksäte är standard.

Inne i hjulhusen hittar vi fyra olika typer av chassin: konventionella stålfjädrar, sportfjädring (stålfjädrar), elektroniskt styrda stötdämpare (stålfjädrar) samt elektroniskt styrda stötdämpare med luftbälgar. Som tillval finns bakhjulsstyrning.

Designmässigt har Audi velat ge A6 Avant mera – trumsolo – dynamisk design. Det nya formspråket i fronten känner vi igen från sedanmodellen och bakskärmana har breda skuldror – vilket ska vara en blinkning till klassiska Audi quattro. Och idéerna från Volvo V90? Jo, det är helt uppenbart att man offrat en del lastutrymme för att få till en snygg vinkel på bakluckan – lite shootingbrake-känsla om man så vill.

 

Hög utrustningsnivå i Sverige

I "svensk standard" till nya Audi A6 Avant ingår några större utrustningspaket som:

- MMI Navigation med touch response (går att uppgradera till MMI Navigation plus).

- Assistanspaket Tour (adaptiv farthållare med kökörningsassistent, lane assist, kamerabaserad avläsning av vägmärken med mera, effektivitetsassistent, undanmanöverassistent och Turn assist).

        

I övrigt ingår som standard bland annat:

- Audi connect 3 år + Audi connect safety & service.

- Audi Sound system.

- Parkeringshjälp fram och bak.

- LED-strålkastare.

- Larm.

- Multifunktionsratt med växelpaddlar.

- 17" fälgar.

- Grafitgrå dekorinlägg.

- Jämfört med sedanen ingår elbaklucka på Avant.

Svenska priser meddelas senare.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar designen på nya Audi A6 Avant!
122
26

Bilar till salu från Wayke.se