Svenska forskaren: ”Kritiken av dieselbilar blir överdriven”

Leder till tusentals förtida dödsfall – men inget jätteproblem i Sverige, enligt en forskare på VTI.
Annons

En studie från förra året, som tas upp av SVT i samband med en ny dokumentär om dieselbilarnas uppgång och fall, visar att dieselbilar i Europa lett till nästan 10.000 förtida dödsfall per år. Och ungefär hälften av dem hade kunnat undvikas om biltillverkarna sett till att dieselmodellerna faktiskt släppt ut lika mycket i verkligheten som i testlabbet.

Svenska forskaren:
Lena Nerhagen är forskare på VTI.

Tester som bland annat auto motor & sport gjort visar att utsläppen ofta är mellan 10 och 15 gånger högre i verkligheten än i testbänken. De 10.000 förtida dödsfallen beror på utsläpp av kväveoxider och partiklar från bilar med dieselmotorer.

Men det är främst på kontinenten som dieselbilarna är ett stort problem, enligt Lena Nerhagen, som är forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

”Dieselbilar har lägre koldioxid- och partikelutsläpp än bensinbilar, men högre utsläpp av kväveoxider. I Sverige är hälsoeffekterna av kväveoxider inte ett stort problem idag så kritiken av dieselbilar blir här överdriven”, säger hon till SVT.

Hela rapporten finns att läsa här.

Annons
Annons
Rulla till toppen