Polestar 1 testkörs i minus 28 grader – testförarna entusiastiska

Elprestandabilen Polestar 1 har genomgått ett vintertest i minus 28 grader för att se hur drivlina och batterier fungerar på en av jordens kallaste platser.
Annons

Vid vintertester undersöks och finjusteras fjädring och kördynamik, men när det gäller en elektrisk prestandahybrid granskar man även drivlina och batterier för att se hur de fungerar under kalla förhållanden.

Testförarna fokuserade specifikt på torque vectoring-systemet (aktiv momentstyrning) i Polestar 1, vilket är möjligt genom två bakre elmotorer med var sin planetväxeluppsättning.

Chassibalansen kan optimeras tack vare fördelarna med att testköra på is, vilket innebär att testförarna bättre kan analysera och reagera på bilens beteende under körning. (Se film från testet nedan.)

Polestar 1 testkörs i minus 28 grader – testförarna entusiastiska
Polestar 1 har tre elmotorer, varav två driver bakhjulen med varsin planetväxel. Det ger möjlighet till aktiv momentstyrning, torque vectoring, som gör att bilen kan ”styra med bakhjulen”.

Förutom att våra testförare är mycket nöjda med balansen hos chassit, är de särskilt entusiastiska över torque vectoring-systemet. Vi är nu mycket säkra på hur detta förbättrar respons och precision vid kurvtagning. Prototyptestningen fortsätter under hela 2018″, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Polestar 1 är nu på väg mot Peking och bilsalongen Auto China med start den 25 april.

”Vi fram emot att visa bilen för den kinesiska allmänheten för första gången, en viktig marknad för Polestar”, säger Thomas Ingenlath.

Polestar 1 testkörs i minus 28 grader – testförarna entusiastiska
Annons
Annons
Rulla till toppen