Volvo XC40 T5 Twin Engine får 255 hk och 9,7 kWh batteri

Äntligen släpper Volvo Cars fler uppgifter om den nya laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine – som blir en riktig tjänstebilsfavorit. Tre önskningar blir uppfyllda: stark, snål och kvick! Redan nu törs vi utlova en försäljningssuccé, om Volvo kan leverera bra kvalitet, goda prestanda och en modell som upplevs som miljömässigt prisvärd.
Annons

Den nya laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine premiärvisas just nu i Beijing, på Auto China 2018. Den lilla suvmodellen står bredvid mellanbocken Bruse (XC60 T8 Twin Engine) och stora bocken Bruse (XC90 T8 Twin Engine).

Trots att det är världspremiär för laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine så vill Volvo Cars inte ge oss så mycket uppgifter. Vi får reda på toppeffekten 255 hk och batterikapaciteten, men inte mycket mer. Produktionen ska starta i Gent, ”sent i höst”, som talespersonen hos Volvo Cars uttrycker det. Försäljningsstart är inte angiven, heller inte priset.

Till skillnad mot sina större bröder är laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine byggd på CMA-plattformen (de andra på SPA-plattformen). Det innebär en annorlunda teknisk lösning med en trecylindrig bensinturbo på 1,5 liter, en elmotor (T8 har två) och drivning på framhjulen (T8 har fyrhjulsdrift). Laddhybriden Volvo XC40 T5 Twin Engine ger oss en första inblick i de kommande versionerna från både Lynk & Co samt Geely, som baseras på liknande teknik.

Vi vet alltså inte allt, ännu, eftersom Volvo Cars är så hemlighetsfulla. Men låt oss gissa lite:

Bensinturbon på 1,5 liter ger maximalt 180 hk (132,4 kW), tillsammans med elmotorn på 75 hk (55 kW) ger det en sammanlagd toppeffekt på 255 hk (187,6 kW).

Något maximalt vridmoment får vi inte reda på. Men den trecylindriga T3-modellen i XC40 ger 156 hk (115 kW) vid 5.000 rpm och 265 Nm mellan 1.850–3.850 rpm. Sannolikt får då motorn med 180 hk en lite spetsigare vridmomentkurva men toppar kanske runt 280–300 Nm.

Vridmomentet i elmotorn på 55 kW får vi inte heller reda på. Men tittar vi runt bland laddhybrider och elbilar som ligger i närheten bör vridet i elmotorn hamna kring 200–250 Nm. Som vi vet sedan förut ger en elmotor max vridmoment redan vid ”tomgång” – vilket är väldigt trevligt i vardagstrafiken – men tappar sedan lite kraft på högsta varvtalet. Det är en egenskap som gör det så bra att kombinera en elmotor med en förbränningsmotor, de kompletterar varandra på ett väldigt smart sätt över ett brett varvregister, från krypkörning till motorvägsfart.

Vår försiktiga gissning är därför att Volvo XC40 T5 Twin Power får en väldigt trevlig, kraftfull drivlina med toppeffekten 255 hk och ett vridmoment runt 400–450 Nm. Enligt uppgifter i brittiska media är vridet 295 lb ft, alltså 400 Nm. Körbarheten i stadstrafik borde vara mycket fin med så mycket vridmoment, speciellt i kombination med den sjustegade dubbelkopplingslådan.

Elmotorn på 55 kW/77 hk kan ”vändas” till en generator vid inbromsning. Eftersom generatorn är kraftfull kan den ta hand om i stort sett all bromskraft – som annars bara hade försvunnit i friktion och värme. Det borde ge riktigt låg bensinförbrukning i stadstrafik, inte bara i teorin utan i verkligheten. Elmotorn kan även hjälpa bensinturbon vid acceleration och ge snabbare gasrespons.

Allt sammantaget har vi en kraftfull, pigg och snål motor som sannolikt även låter lite kul med sina tre cylindrar (tänk en halv Porsche 930 Turbo). Kan Volvo lägga XC40 T5 Twin Turbo på en vettig prisnivå som är inom räckhåll för tjänstebilisterna – då lovar vi redan här och nu en försäljningssuccé!

Någon bränsleförbrukning för Volvo XC40 T5 Twin Engine får vi inte reda på, ännu. Men vi kan få en liten fingervisning genom att titta på Geely Bo Rui GE, som premiärvisas just nu på Auto China 2018 i Beijing. Geely tillhör ju samma koncern som Volvo Cars och nya ”lyxmodellen” Bo Rui GE använder samma drivlina som XC40 T5 Twin Engine, alltså bensinturbo på 1,5 liter och en 55 kW elmotor.

Bränsleförbrukningen hos laddhybrider mäts i en gynnsam testcykel där man kombinerar två mätningar. Enligt denna metod uppger Geely Bo Rui GE en förbrukning på endast 1,6 l/100 km. CO2-utsläppet bör då ligga kring 37 g/km.

De här siffrorna går sannolikt inte att överföra rakt av till Volvo XC40 T5 Twin Engine. Men om vi leker med tanken att förbrukningen blir 1,6 l/100 km och CO2-utsläppet är 37 g/km får Volvo XC40 T5 Twin Engine cirka 30.000 kronor i bonus med nya bonus/malus-systemet som införs 1 juli i år.

På Auto China 2018 meddelade man för övrigt också att de modeller från Lynk & Co som ska säljas i Europa enbart blir elbilar. Återstår att se om de uppgifterna stämmer. Lynk & Co bygger på CMA-plattformen och de ska byggas i Gent-fabriken.

Den elektriska räckvidden i Volvo XC40 T5 Twin Engine får vi inte heller reda på, ännu. Det vi däremot vet är att batterikapaciteten är 9,7 kWh. Det är oväntat mycket och nästan uppe i senaste T8-nivån, som har 10,4 kWh. I bästa fall (med lätt gasfot) räcker det till en räckvidd strax över fyra mil för T8-modellerna. Eftersom XC40 T5 är lättare så kan vi förvänta oss ungefär samma räckvidd, eller kanske till och med lite mer.

Stämmer våra gissningar innebär det att ganska många vardagspendlare kan köra till/från jobbet med enbart elmotorn, vilket förstås gör den ekonomiska kalkylen ännu bättre. Den snålheten var tidigare omöjlig att uppnå utan dieselmotor, och numera vet vi ju hur många bilägare som känner sig lurade när de köpt en ”miljödiesel”.

Allt sammantaget innebär det att Volvo XC40 inte bara är Årets Bil i Europa 2018, utan också hamnar precis rätt på marknaden. Tajmingen för en snål och prisvärd laddhybrid med bensinmotor är perfekt och konsumenterna kan inte få nog av mellanstora suvmodeller.

Volvo XC40 T5 Twin Engine får 255 hk och 9,7 kWh batteri
Volvo XC40 T5 Twin Engine har av allt att döma fem körprogram, där man kan kombinera elmotor med förbränningsmotor.
Volvo XC40 T5 Twin Engine får 255 hk och 9,7 kWh batteri
Här ser vi hur förbränningsmotorn (Combustion Engine) samsas med elmotorn (Electric Machine). De går in på varsin axel i dubbelkopplingslådan men elmotorn går in efter kopplingspaketet. Det innebär att elmotorn är fri att enbart driva transmissionen, utan hjälp från förbränningsmotorn. ”Battery” står för batteripaketet, som alltså är på 9,7 kWh.
Volvo XC40 T5 Twin Engine får 255 hk och 9,7 kWh batteri
Den trecylindra turbomotorn sitter tillsammans med den sjustegade dubbelkopplingslådan, och elmotorn på 55 kW (75 hk). Ett kompakt paket tack vare den korta, trecylindriga motorn.
Volvo XC40 T5 Twin Engine får 255 hk och 9,7 kWh batteri
Här ser vi samma drivlina i en lite annorlunda vinkel. Elmotorn är markerad med blått.
Volvo XC40 T5 Twin Engine får 255 hk och 9,7 kWh batteri
Förbränningsmotor. Den trecylindriga turbomotorn på 1,5 liter ger maxeffekten 180 hk.
Sjustegad växellåda. Dubbelkopplingslådan har sju steg och sitter sammankopplad med elmotorn.
Ingen AWD. CMA-plattformen, alltså de ”små” bilmodellerna från Volvo Cars, får ingen elektrisk fyrhjulsdrift. Elmotor och förbränningsmotor driver på framhjulen, inte bakhjulen som på T8-modellerna.
Batteripaket. Det är oväntat stort, 9,7 kWh. Det är nästan lika stor som hos T8-modellerna, i deras senaste utformning. Ger en verklig räckvidd på 3–4 mil, innan det är dags att leta laddare eller låta bensinmotorn hjälpa till.
Bromskraft. Volvos laddhybrid har en stor förmåga att återanvända i stort sett all bromsenergi.
Framhjulsdrift. Även laddhybriderna i CMA-plattformarna har all drivning på framhjulen.
Elmotor. I det här fallet med Volvo XC40 T5 laddhybrid är det en elmotor med 55 kW, 75 hk.
Annons
Annons
Rulla till toppen