Redaktionen väljer: Här är min drömbil för 100.000 kronor

Köpa bil för en "hundring" – vad väljer du då? Redaktionen går loss och drömmer sig bort på nätet.
Annons

Köpa bil för en ”hundring” – vad väljer du då? Redaktionen går loss och drömmer sig bort på nätet. Faktum är att nästan ingen har utnyttjat budgeten utan väljer billigare bilar.
Redaktionen väljer: Här är min drömbil för 100.000 kronor

Alrik möter sommaren i en Mercedescab

Det hade varit så enkelt att slå till på världens bästa sportbil men varför ska man göra det enkelt för sig? Jag har redan en mycket bra vardagsbil, en BMW i3 som svänger som nyslipade skridskor, känns mer framtid än alla nya testbilar som passerar testbilsgaraget och är ren och energieffektiv.

Vad mer skulle jag kunna ha behov av? En sommarbil givetvis! En Mazda Miata är som de flesta vet det optimala valet om man ska ha en kul sommarbil, men jag tänker också semester och ”ju fler vi är tillsammans”.

En avspänd, välvårdad Mercedescabriolet som inte skruvats sönder eller hårdkörts är svårslaget. Självklart vill jag ha en sexcylindrig maskin i bilen och läderklädsel. Fasen, jag blir ju sugen …

Alrik Södelind, chefredaktör

Redaktionen väljer: Här är min drömbil för 100.000 kronor

En bortglömd lyxlimpa, tack!

När jag för 13 år sedan påbörjade min bana som motorjournalist var Bentley Continental Flying Spur den första bil som jag körde i jobbet. Men detta är ju en Volkswagen Phaeton, tänker du. Ja, men vilka äger Bentley? De handbyggdes till och med på samma produktionslina i glasfabriken i Dresden (fram till 2006).

Överkonstruerad är bara förnamnet. VW-bossen Ferdinand Piëch fick kämpa med allt han hade för att låta tillverkningen av lyxlimpan fortskrida trots att man förlorade i snitt 28.000 euro per tillverkad bil.

Jag är såld på luftfjädring, komfortstolar med massage och solgardiner. Att alla tror att det är en Passat passar mig alldeles utmärkt.

Jens Trulsson, redaktör

Redaktionen väljer: Här är min drömbil för 100.000 kronor

Framtidssäkrad klassiker

Tjing pax för denna BMW 735 iA från 1989! Snart skattebefriad och dessutom framtidssäkrad (veteranbilar kommer att vara undantagna från eventuella miljözoner).

Den är bekväm till min halvlånga pendling, har en BMW-klassisk, mysig rak sexa och det är en svensksåld enägarbil som ser ut att vara i riktigt fint skick.

Sedan väntar jag bara på att vi får syntetiskt framställd bensin, så kan jag köra förbränningsmotor och ge ett bildligt långfinger till miljöpartister ända tills bilen eller jag är redo för skroten.

John Eriksson, testredaktör

Redaktionen väljer: Här är min drömbil för 100.000 kronor

Rädda en 90-talare!

Tiden rider raska hästar och vagnar som var en vanlig syn för några år sedan har stillsamt lämnat gatubilden. För när såg du senaste en någorlunda fräsch första (och enda) generationens Opel Astra GSI? Och det var inte igår du såg en välvårdad Skoda Felicia eller anständig Peugeot 405 Break rulla runt gathörnet, inte sant?

Det är hög tid att rycka ut och rädda en vardags-90-talare medan de ännu finns och därtill inte kostar en förmögenhet. Därför slår jag ett slag för den här tillsynes omåttligt fina Opel Omegan. Visserligen säger årsmodellen år 2000, men Omega B lanserades 1994 och ansiktslyftes 1999 så den får anses kvala.

Se bortom de missprydande Saabfälgarna (dock historiskt korrekta, år 2000 köpte GM Investors kvarvarande Saabaktier) och njut av den Wayne Cherry-ritade karossens stringenta drag och den självklara storbilspondus bara bakhjulsdrift och en ljus textilklädsel kan ge. Släng dig med fraser som ”Baserad på Cadillac Aurora-konceptet” och ”Nej, den fanns aldrig som Lotus” och du kommer att vara kung på alla youngtimerträffar från idag till 2030.

Erkänn, du visste inte att du ville ha en förrän just nu.

Anders Helgesson, testredaktör

(Den här bilen kostar bara 30.000 kronor så Anders har gott om växelpengar över att rädda en annan 90-talare. Men vilken det är vill han inte säga, för den är han faktiskt seriöst intresserad av!)

Redaktionen väljer: Här är min drömbil för 100.000 kronor

Sommarcabben nummer ett

Det var jag som drog igång den här utmaningen på redaktionen och hade tänkt välja en lyxlimpa. Men det var jag som synes inte ensam om. Alla andra smet före så nu sitter jag här och måste välja något annat.

Men det gör inget! Trots att jag egentligen inte är någon cabrioletmänniska och dessutom är ganska trött på högvarviga sugmotorer utan bottentryck väljer jag en Mazda MX-5 Miata. Bilen som Alrik väljer bort här ovan!

Jag fäller ned suffletten, packar picknickkorgen och sticker ut på favoritvägarna en tidig sommarmorgon. Det är livskvalitet!

Erik Söderholm, digital redaktör


Vinjetten Dagens köp ska ge lite perspektiv på begagnatköpet. Redaktörerna ska välja den mest udda eller roliga bilen utifrån vissa kriterier. Ful eller snygg spelar ingen roll – men helst ska det vara en framtida klassiker.

Annons
Annons
Rulla till toppen