Därför blev Nissan Leaf årets bästa miljöbil

Gröna Bilister har utsett Nissan Leaf till det bästa miljöbilsvalet för både privatbilister och företag.
Annons

Därför blev Nissan Leaf årets bästa miljöbil
Nissan Leaf är Årets miljöbästa bil enligt Gröna bilister.

40 bilmodeller nominerades till ”Miljöbästa Bil 2018”. En expertjury har nu utsett Nissan Leaf till det bästa valet för såväl privatbilisten som företaget.

Juryn består av Sveriges främsta experter på miljöbilar, däribland auto motor & sports chefredaktör, Alrik Söderlind.

Så här säger han om varför Nissan Leaf vann.

”Jag röstade inte på den bästa bilen, men jag röstade på den bil som vann!

Frågan är självklar: är jag inte klok?

Men ibland kan man rösta på någon eller något som gör sitt jobb riktigt bra, även om den/det faktiskt inte är bäst. När vi testar elbilar i Golfklassen brukar en viss e-Golf vinna eftersom den har många goda egenskaper på ett sätt som gillas av våra testbetyg.

Men trots att e-Golf är en riktigt bra elbil och trots att VW är landets näst största bilmärke med allt vad det innebär med antal återförsäljare och marknadsföringsmuskler säljer e-Golf dåligt.

Och det är alltså inte bilens fel. För varje e-Golf som säljs, lyckas det i Sverige ganska lilla märket Nissan, sälja tre stycken Leaf.

Skillnaden är att man marknadsför Leaf – när såg du en annons för e-Golf?

VW säger att man satsar hårdast på elektrifiering, och det stämmer bland laddhybrider men inte när det gäller rena elbilar.

Röstar jag alltså på Nissan Leaf eftersom den säljer bra? Ja och nej.

Ska elbilarna få en stor marknad måste tillverkarna marknadsföra dem och verkligen försöka sälja i stor volym. Det gör Nissan. Men nya Leaf är också en modern elbil med ett rätt bra pris. En väldigt fin vardagsbil – men självklart inte lika kul och spännande som min egen BMW i3 – som dock diskvalificerats (med rätta) från omröstningen eftersom den bara klarar fyra stjärnor i EuroNCAP.

Jag gillar att Nissan satsar hårt och jag tycker att VW gör bort sig.

Nissan bär alltså elbilsförsäljningen framåt och det ska premieras. Och bilen är bra.

Noterbart är att Nissan både vinner kategorin för privatpersoner och för företag. Elbilar går numera att räkna hem ekonomiskt även för en privatperson som funderar på att köpa en mycket billigare bil med förbränningsmotor. Energikostnaden fäller utslag – vilket vi kommer att se i nästa nummers stora elbilstest (auto motor & sport nr 11) där bland andra Leaf är med. Och e-Golf.

Så till Daniel Helldén (MP), Trafikborggarråd i Stockholms stad. Han var prisutdelare och jag fick ett kort snack med honom efteråt – men viktigare än det: ett löfte om en rejäl intervju.”

Har du frågor till Daniel Helldén, skriv dessa i kommentarsfältet medan eller mejla direkt till Alrik: alrik@automotorsport.se

Vinnare: Privat

1) Nissan Leaf (el) 38 poäng

2) Renault Zoe (el) 28 poäng

3) Hyundai Ioniq electric (el) 19 poäng

Vinnare: Företag

1) Nissan Leaf (el) 47 poäng

2) Tesla Model S (el) 19 poäng

3) Renault Zoe (el) 14 poäng

3) Toyota Prius Plug-in (laddhybrid) 14 poäng

Juryns motivering till vinnaren

Nissan Leaf vinner en överlägsen dubbelseger: bästa bil för såväl privatbilister som företag. Nissan Leaf är världens mest sålda elbil i ny tappning med längre räckvidd (37 mil), högre aktiv säkerhet, låg energiförbrukning, attraktiv prislapp och generösa garantier. Nissan erbjuder dessutom privatleasing och det går att använda bilen för att lagra el, förutsatt att en anpassad laddstolpe används. Nissan Leaf kan även parkera själv och kan delvis vara självkörande på landsväg om föraren så önskar. Bra miljöval, bra pris och mycket teknikdriv. Detta är förklaringen till den överlägsna segern i båda klasserna, vilket borgar för fortsatt framgång. 

Annons
Annons
Rulla till toppen