Långa väntetider på Volvos laddhybrider – men inte på dieselmodellerna

Premium Volvoköpare som slår till på en dieselbil kan få den redan efter en månad. Laddhybridköparna får vänta betydligt längre än så. Men det finns ett knep att ta till.

Långa väntetider på Volvos laddhybrider – men inte på dieselmodellerna
Bilar med det här emblemet är det hårt tryck på. Volvo klarar inte av att leverera laddhybridversionen av XC60 med mindre än sju–åtta månaders leveranstid.

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för dig som är prenumerant.


Är du på jakt efter laddhybridversionen av Volvo XC60 blir det till att vänta uppemot åtta månader.

Laddhybriden Volvo V90 T8 ligger lite bättre till och där får köparna "bara" vänta fyra månader.

Men om du istället bestämmer dig för dieselversionen XC60 D5 går det betydligt snabbare – då kan du få bilen levererad redan efter två månader. Och kombimodellen V90 D5 kan även den levereras lika snabbt.

Det nya bonus/malus-systemet gäller från 1 juli, och det innebär att skatten på till exempel Volvo XC60 D5 AWD ökar med 3.850 kronor per år under de första tre åren. 

Åtta månaders leveranstid: "Fabrikerna går för fullt"

Annika Bjerstaf är presschef på Volvo Cars.

Enligt Annika Bjerstaf, som är presschef på Volvo Cars, handlar det istället om mycket stor efterfrågan från kunderna.

"Först och främst ska man ha kontakt med sin återförsäljare när det gäller leveranstider. Man får ett uppskattat leveransdatum redan då bilen beställs och kan sedan göra uppföljningar. Våra Volvohandlare har alltid den senaste informationen", säger hon. 

auto motor & sport har alltså kontaktat flera handlare som alla bekräftar samma sak: beställer du laddhybridversionen av XC60 idag får du vänta till årsskiftet innan den levereras. Laddhybridversionen av V90 levereras lite snabbare som det ser ut idag, men det kan komma att ändras, enligt en handlare.

"Rent allmänt kan vi säga att det periodvis kan vara olika hårt tryck på olika modeller och varianter. Idag går samtliga våra fabriker på full produktion, och orderingången från marknaderna världen över är god och ibland till och med långt över förväntan. Och ett så högt tryck kan då betyda längre leveranstider generellt", säger Annika Bjerstaf.

• Hur kommer det sig att laddhybridmodellerna och framför allt XC60 T8 har så lång leveranstid?

"Efterfrågan på de här modellerna är mycket hög på alla marknader och det betyder dessvärre att leveranstiderna blir långa."

• Är det rimligt att köparna får vänta åtta månader på en ny bil?

"Vi beklagar att vi har långa leveranstider och hoppas på förståelse från kunderna. Det här är ju ett dilemma som uppstår när man som biltillverkare har ett stort intresse för sina bilar och får många bilar att bygga."

• Gör ni något för att öka produktionstakten?

"Våra fabriker går för fullt redan som det är, därmed blir det inte möjligt att öka produktionstakten ytterligare."

• Har detta med bonus/malus-systemet att göra – att ni vill få ut så många dieselbilar som möjligt i trafik innan de nya skattereglerna träder i kraft?

"Vi kan inte konstatera någon sådan koppling."

Vi har fått tips från läsare som vittnar om att leveranstiderna för laddhybridmodellerna, och framför allt XC60 T8, är enormt långa – samtidigt som dieselmodellerna går att få tag på betydligt snabbare.

Knepet: Hitta en handlare som redan beställt bilar

En läsare som tipsat om de långa väntetiderna tycker det är dåligt av Volvo att laddhybridmodellerna har så otroligt mycket längre leveranstid än dieselmodellerna.

"Kunder som beställde hybrider i slutet på förra året får vänta på sina bilar, och under tiden får de se diesel- och bensinbilar produceras och levereras snabbt till andra kunder", säger läsaren.

Men det finns en liten öppning för dig som är ute efter en laddhybrid men inte vill vänta. Om du lyckas få tag på en handlare som beställt flera bilar som ännu inte börjat tillverkas, finns en chans att handlaren fortfarande kan ändra färg, utrustning och andra specifikationer innan bilen går i produktion. Bilen är då redan "i pipeline" för att tillverkas och har en så kallad "slot" i fabriken. 

Med lite tur kan du lägga beslag på en sådan bil och ändå få den utrustning och färg du vill ha. Men då gäller det alltså att du får tag på en handlare som beställt bilar.

Så mycket höjs skatten för dieselmodellerna...

Fordonsskatt per år före och efter bonus/malus-systemet införs den 1 juli.

Bilmodell Skatt idag Ny skatt år 1–3 Skillnad per år
Volvo V90 D4 AWD 1.990:– 5.046:– +3.056:–
Volvo V90 D5 AWD 2.042:– 5.142:– +3.100:–
Volvo XC60 D4 AWD 2.407:– 5.810:– +3.403:–
Volvo XC60 D5 AWD 2.824:– 6.674:– +3.850:–

...och så här ändras bonusen för laddhybriderna

Bonus vid bilköpet före och efter bonus/malus-systemet införs den 1 juli.

Bilmodell Bonus idag Ny bonus Skillnad
Volvo V90 T8 AWD 20.000:– 21.682:– +1.682:–
Volvo XC60 T8 AWD 20.000:– 19.183:–  –817:–

Samtliga modeller har automatlåda och fyrhjulsdrift. Uppgifterna om koldioxidutsläpp är hämtade från Volvos mediasida.

Så här länge får du vänta på din nya Volvo om den beställs idag

Bilmodell   Antal månader i värsta fall
Volvo V90 T8 AWD (laddhybrid)   4
Volvo XC60 T8 AWD (laddhybrid)   8
Volvo V90 D5 AWD (diesel)   2
Volvo XC60 D5 AWD (diesel)   2
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker det är acceptabelt med åtta månaders leveranstid på en ny bil.
253
214

Bilar till salu från Wayke.se