Rolls-Royce Cullinan blir nya kungen bland ultralyxiga suvar

Rolls-Royce Cullinan blir nya kungen bland ultralyxiga suvar

Det finns bara en som kan vara "värst" och den positionen vill Rolls-Royce ha med sin första suvmodell: Cullinan. Efter en lång tid med spionbilder och rykten kan vi nu äntligen ta del av alla officiella bilder och fakta.

Listpriset i England för Rolls-Royce Cullinan startar vid 250.000 pund, vilket är precis under tre miljoner kronor. Nu lär väl ingen kund missa chansen att göra sin Rolls-Royce Cullinan personlig, så vi kan utgå från att det verkliga priset passerar tre miljoner kronor med god marginal.

Rolls-Royce Cullinan är inte bara varumärkets första suvmodell, det är också den första fyrhjulsdrivna modellen som Rolls-Royce byggt sedan lanseringen för 112 år sedan. Suvmodell må vara kontroversiellt i vissa konservativa kretsar, men fyrhjulsdrift känns ju i det närmaste självklart för Rolls-Royce – men Cullinan är alltså först ut med detta. Cullinan är också en praktisk modell på flera sätt med bland annat fällbart ryggstöd i baksätet – bara en sån sak!

Tekniskt skulle man kunna misstänka att Rolls-Royce Cullinan bygger på ett chassi från BMW:s suvar, men i det här fallet har man valt en helt egen väg med aluminiumkaross. Lättmetall sparade en del vikt men Rolls-Royce Cullinan väger ändå in på modiga 2,7 ton.

För att ge den rätta komfortnivån är det luftfjädring runt om på Rolls-Royce Cullinan. Som en liten extra finess sjunker bilen ned 40 millimeter när dörrarna öppnas, för att underlätta insteget.

En traditionell ZF-automatlåda levererar kraften från V12-motorn på 6,75 liter till de fyra hjulen men någon lågväxel finns inte. V12:an ger 571 hk (420 kW) och 850 Nm. Toppfarten är begränsad till 250 km/h och bränsleförbrukningen anges till 15 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på 341 g/km.

Tycker man att drivlinan saknar "miljöstämpel" så är det något som kan förändras. Rolls-Royce har förberett den nya bygglådan för att ge en flexibel arkitektur som tillåter både hybridmotorer liksom batteripaket för en elbil.

Rolls-Royce Cullinan är relativt "kort" med en längd på 5.341 millimeter men betydligt högre än sina bröder med en höjd på 1.835 millimeter. Bredden är 2.164 millimeter och axelavståndet 3.295 millimeter. Rolls-Royce Cullinan kan beställas som antingen fyr- eller femsitsig.

Stämmer Rolls-Royce egna förhoppningar kan Cullinan mycket väl bli den mest populära modellen i utbudet. Nuvarande årsproduktion på runt 4.000 bilar förväntas öka till 6.000.

 

new-module-38

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar designen på Rolls-Royce Cullinan!
37
21