BMW bekräftar: Klassiska CSL gör comeback

BMW:s ikoniska modellbeteckningen CSL ska göra comeback – på bekostnad av GTS.
Annons

BMW bekräftar: Klassiska CSL gör comeback
Nu kommer M CSL tillbaka.

För BMW-entusiaster finns det tre bokstäver som gör dem skakiga av upphetsning – ”CSL”. Beteckningen CSL står för ”Coupe Sport Leicht”, eller ”Coupe Sport Light” och har bara använts två gånger förut, 3,0 CSL och M3 CSL.

Urmodern, 3,0 CSL (E9), kom 1971 för att homologera en lättviktsversion för racing, med stora delar av karossen gjord i aluminium. BMW 3,0 CSL dominerade standardvagnsracingen i Europa och vann även 12-timmars på Sebring i USA 1975, samt 24-timmars på Daytona 1976.

BMW M3 CSL (E46) tillverkades bara 1.383 exemplar och endast i en årsmodell: 2003. 

Nu ska den ikoniska modellbeteckningen göra comeback – på bekostnad av GTS. Vilket antyddes redan hösten 2017 när BMW:s M-chef Frank van Meel berättade att GTS ska pensioneras. 

”CSL lever fortfarande, och ersätter GTS i de bilar som är lämpliga att få en CSL-version”, säger en BMW-talesman till The Drive.

M-hierarkin börjar med M Performance-modellerna, som M240i, följt av M-bilarna, till exempel M2. Ovanför M2 finns tävlingsmodellerna, som bygger på M2. Nästa nivå på M-skalan är CS-modellerna, som M3 CS och M4 CS. M4 GTS är i idag överst på M-stegen, men den modellen kommer alltså att ersättas av CSL.

Det är inte känt vilka modeller som blir först ut med CSL-emblemet, men en kvalificerad gissning är att det blir nästa generation M3 och M4.

Annons
Annons
Rulla till toppen