Det helt punkteringsfria däcket är något som vi hört om i decennier – och det har gjorts flera ”punkteringssäkra” däck. Men nu säljer Michelin sin revolutionerande däckmodell Tweel – som vänder upp och ner på alla begrepp.
Att Michelin börjar sälja sitt nya, luftfria däck Tweel på allvar är ett stort kliv, efter över tio års utveckling. Det är också ett steg på vägen mot att tekniken (eventuellt) kan hitta användningsområden hos personbilar.
Förra hösten visade Toyota upp konceptbilen Fine Comfort-Ride med hjul utan luft, så kallade ”Gyroblades” från Sumitomo.
”Mitt personliga mål är att vi ska ha en kommersiell produkt framme till år 2020”, sa då Wako Iwamura, chefen för det ”luftlösa projektet” hos Sumitomo till Automotive News. Han berättade att många japanska biltillverkare varit intresserade.
Michelin Tweel finns i ett par olika utförande och de är främst avsett för mindre arbetsfordon, kompaktmaskiner och fyrhjulingar. Däck och fälg är en integrerad enhet, vilket gör att varje hjul är avpassat för ett speciellt fordon. Fler Tweel-hjul ska utvecklas för att passa ett större antal fordon. Slitbanan är limmad på plasten och däcket går att ”regummera”, när däckmönstret är nedslitet.
I sitt nuvarande utförande kombinerar Michelin Tweel de stora fördelarna från konventionella däck där lufttrycket bär lasten, samt solida däck (som är helt punkteringssäkra). Michelin Tweel ger god kontroll, tål mycket stryk, har bra fäste och ger mycket bättre komfort än solida däck. På arbetsfordon är mycket vunnet om man kan slippa dyrbara och tidsödande punkteringar som ofta innebär att däcket skärs sönder och måste kasseras. Samtidigt vill man ha bättre komfort och kontroll än de solida däcken ger.
Ska vi vara riktigt rättvisa så är Michelin Tweel ingen världspremiär när det gäller den här typen av hjul. Redan för fem år sedan lanserade Polaris ett liknande hjul för sina fyrhjulingar.