Citroën C5 Aircross – laddhybrid och ny fjädring

Citroën C5 Aircross är en suv i mellanklassen. Bland nyheterna ser vi Citroëns nya fjädring Progressive Hydraulic Cushions. Dessutom kommer den som laddhybrid – Citroëns första.

Citroën C5 Aircross – laddhybrid och ny fjädring

Designen är robust utan att vara aggressiv. Dörrarna kan fås med Citroëns numera välkända så kallade airbumps och bilen kan göras mer personlig genom olika färkombinationer.

Kupén är luftig och ljus med breda säten samt tredelat baksäte med individuella platser. Platserna i baksätet kan fällas, skjutas i längdled och ryggstöden lutas. Bagageutrymmet är klassledande och beroende på baksätets position rymmer det mellan 580 – 720 l. Fälls baksätet får man ett helt plant lastutrymme och lastvolymen ökar till 1.630 l.

En stor nyhet är det nya fjädringsystemet som kallas Progressive Hydraulic Cushions. Konventionell fjädring har ett mekaniskt stopp som till viss del absorberar ojämnheterna (energin) i vägbanan, problemet är att delar av energin "läcker" tillbaka vilket upplevs som en stöt. För att hindra detta har Citroën utvecklat en fjädring som arbetar med fjädern i såväl kompression som dekompression. Kuddarna absorberar energin utan att läcka den tillbaka i form av en upplevd stöt, istället löses energin upp och transporteras bort i form av värme. Säteskomforten är ökas dessutom genom att olika tjocklekar och densitet av skum formats till säten. 

För att det ska bil tystare i kupén är vindrutan ljudisolerad genom dubbellaminering och ett isolerande mellanlager. Även motorrummet är ljudisolerat.

Bilen är utrustad med flera olika assistanssystem. En del av dem hämtar information från en kamera placerad i den övre delen av vindrutan samt en radar i den främre stötfångaren. Highway Driver Assist kombinerar den adaptiva farthållaren med filhållningsassistenten. Funktionerna anpassar bilens hastighet till framförvarande samtidigt som det läser av markeringarna i vägbanan och positionerar bilen.

Andra aktiva system är autobroms, Grip Control och Hill Assist Decent Control (ökar framkomligheten på underlag som snö, is, lera och branta backar).

Det finns ett flertal motoralternativ till C5 Aircross. Samtliga är Euro 6.2. Växellådan är manuell 6-växlad eller automatisk 8-växlad. 

Det mesta styrs via en centralt placerad 8 tums pekskärm. Instrumentpanelen är en 12,3 tums bildskärm.

Bilen tillverkas med följande motoralternativ, dock presenteras svenska motoralternativ och utrustningsspecifikationer under hösten:

• 2 bensinmotorer (PureTech) 130 hk och 180 hk
• 3 dieselmotorer (BlueHDi) 130 hk och 180 hk

I slutet av 2019 lanseras även C5 Aircross som laddhybrid (PHEV), det blir för övrigt Citroëns första. Räckvidden är upp till 60 km.

Lanseringen i Sverige är beräknad till årsskiftet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
En intressant bil för mig.
55
7