NTSB lägger skulden för dödsolyckan i USA på Uber och olyckliga omständigheter – Volvo ”frikänns”

Haverikommissionen NTSB har lämnat en preliminär rapport om dödsolyckan i USA där en autonom Uber-bil körde på en cyklist. Volvo Cars pekas inte ut.

NTSB lägger skulden för dödsolyckan i USA på Uber och olyckliga omständigheter – Volvo ”frikänns”
När olyckan med cyklisten inträffade var Volvos City Safety med autobroms urkopplat.

National Transportation Safety Board, NTSB, är en federal haverikommision i USA som utreder olyckor inom transportväsendet. NTSB har nu lämnat en första, preliminär rapport om dödsolyckan i Arizona där en autonom Uber-bil körde på en 49-årig cyklist. Olyckan skedde 18 mars. Det är första gången som en självkörande bil varit inblandad i en dödsolycka.

Uber använde en ombyggd Volvo XC90 i sitt utvecklingsarbete där man avaktiverat Volvos egna säkerhetssystem. I NTSB-rapporten anges en rad olyckliga omständigheter som bidragande orsaker till den tragiska olyckan. Cyklisten hade mörka kläder, gatubelysningen var dålig, cykeln saknade reflexer i sidled, kvinnan gick över vägen där det inte fanns något övergångsställe och hon var påverkad av narkotika.

Enligt NTSB upptäckte Uber-systemet den kvinnliga cyklisten sex sekunder innan olyckan och bilen aktiverade sin nödbromsfunktion 1,3 sekunder innan påkörningen. Enligt rapporten ska den självkörande bilen övervakas av föraren, som ska ingripa vid fel. Men Uber-systemet varnar inte föraren, som tog tag i ratten mindre än en sekund innan bilen körde på kvinnan med cykeln. Hastigheten vid olyckan var 62 km/h.

I rapporten beskriver NTSB Uber-bilens system och funktion. Bilen kan framföras i två lägen, autonomt eller manuellt. I det autonoma läget används Ubers radar, lidar, navigationssystem och kameror. I det autonoma läget är Volvos egna säkerhetssystem och autobroms, som City Safety, avaktiverade. När bilen körs manuellt av föraren avaktiveras Uber-systemen och Volvos standardmonterade säkerhetsfunktioner fungerar som normalt.

NTSB ska fortsätta utreda olyckan och samlar information från allmänhet, Uber, Volvo Cars och de lokala trafikmyndigheterna i Arizona.

Ingenstans i den preliminära rapporten pekas Volvo Cars ut som "skyldig" till olyckan. Rapporten visar istället att de standardmonterade skyddssystemen var inaktiverade och det är väl inte en allt för djärv gissning att olyckan hade kunnat undvikas om Volvos City Safety och autobroms varit inkopplat.

Efter olyckan i mars stoppade Uber testerna med autonoma bilar och man har sedan lagt ner utvecklingsarbetet i Arizona. Cirka 300 personer har blivit uppsagda. Uber flyttade utvecklingsarbetet från Kalifornien till Arizona efter att man blivit förbjudna av myndigheterna att fortsätta efter flera olyckor och incidenter.

 

NTSB-rapport: Preliminary Report Highway

 

National Transportation Safety Board, NTSB, är en federal haverikommision som utreder olyckor inom transportväsendet. Olyckan är den första med dödlig utgång hos autonoma fordon. Olyckorna som Tesla-förare varit med om räknas inte som "autonoma" då Autopilot inte räknas som fullt ut självkörande.

NTSB-rapporten visar i skissen ovan var bilen och cyklisten befann sig 1,3 sekunder innan sammanstötning. I det här läget aktiveras nödbromsen. De gula linjerna är angivna i meter.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Tragisk olycka, men jag tror ändå på en framtid med autonoma fordon.
63
17