Svensk bakom Lynk & Co: ”Inte lätt att skapa en design från scratch”

Andreas Nilsson fick uppdraget att skapa ett nytt och unikt utseende till Lynk & Co. Det fick inte finnas några Volvo-vibbar trots att bilen skulle byggas på Volvos plattform. Enligt den svenske designchefen var det inget lätt uppdrag.
Annons

Svensk bakom Lynk & Co:
Svenske designchefen, Andreas Nilsson, står bakom Lynk & Co 01.

Det är inte ofta helt nya biltillverkare dyker upp från ingenstans med målet att sälja bilar till massorna. Ändå är det precis vad Geelys nya märke Lynk & Co har som målbild. 

Geely gav i uppdrag till Lynk & Co 2013 att skapa ett helt nytt och unikt utseende som inte ger några Volvo-vibbar trots Volvos plattform.

Enligt svenske designchefen för Lynk & Co, Andreas Nilsson, var det inget lätt uppdrag.

”Det var väldigt inspirerande, men när man börjar skissa är det inte så lätt. Det var en ögonöppnare hur svårt det är att skapa något helt unikt från scratch.

Designen skulle visa både märkets europeiska rötter och andas asiatiska influenser.

”Vi behövde skapa något nytt och unikt, utan varken historia eller arv att förlita sig på. Det fanns inga riktlinjer eller varumärkesingenkänning att förhålla sig till”, säger Andreas Nilsson till Automotive News.

En särskilt klurig uppgift var grillen i fronten.

”Vi arbetade med många olika alternativ. Sedan ställde vi oss frågan, varför behöver vi en grill?Den konventionella grillen kommer förmodligen ändå att försvinna i framtiden, så låt oss förbereda något mer funktionellt”, säger Nilsson.

Den första Lynk & Co är 01, den ska produceras i Belgien från slutet av 2019. Därefter kommer den mindre suven 02 och en sedan, 03.

Annons
Annons
Rulla till toppen