Hyundai Tucson får 48V-teknik och lätthybrid diesel – sparar 7 procent bränsle

Elektrifieringen hos Hyundai fortsätter och i sommar kommer den första dieselmodellen som lätthybrid. Tekniken sparar sju procent bränsle.

Hyundai Tucson får 48V-teknik och lätthybrid diesel – sparar 7 procent bränsle

På relativt kort tid har Hyundai fått en "elektrifierad profil" med allt fler laddhybrider och elbilar. I sommar är det dags för ytterligare ett steg när man lanserar koncernens första lätthybriddiesel med 48V-teknik i Europa. Första bilarna i Sverige med den här tekniken kommer i oktober.

Den första dieselmodellen med 48V-teknik blir Hyundai Tucson med 185 hk (137 kW) 2,0-liters fyrcylindrig dieselmotor. I början av 2019 kompletteras den med Hyundais nyutvecklade Smart Stream 1,6-liters dieselmotor.

Hyundai kallar sin lätthybridmotor för "Mild Hybrid Starter Generator (MHSG)". Det är en 12 kW (16,3 hk) stark elmotor/generator som antingen ger extra effekt till förbränningsmotorn, eller griper in vid inbromsning och tar tillvara på den energi som annars skulle går förlorad i skivbromsarna. MHSG-enheten fungerar också som en snabb och stark startmotor.

Bromsenergin lagras i ett 0,44 kWh stort 48 volt litiumjonbatteri. De förbrukare som går på 12 volt får sin ström via en DC/DC-konverter. Lätthybriden ska finnas med antingen sexväxlad manuell låda eller den nyutvecklade, åttastegade automatlådan. Båda med fyrhjulsdrift som standard på Hyundai Tucson.

Eftersom MHSG-enheten är mycket kraftfullare än en konventionell generator kan en stor del av bromsenergin återvinnas, vilket blir speciellt märkbart vid stadskörning.

Hyundai uppger inga exakta siffror för bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med 2,0-liters dieselmotorn, men säger att förbrukningen ska sjunka med "upp till 7 procent". Det gäller för bil med manuell transmission, enligt NEDC convertion (WLTP-cykel, men omräknad till NEDC). 

Några svenska priser för Hyundais nya mildhybrid har vi inte fått. I dagens prislista börjar en Hyundai Tucson med 2,0-liters 185 hk dieselmotor, med sexväxlad manuell låda och 4WD, på 359.900 kronor.

Tucson är en mellanstor suv med en längd på 4.475 millimeter och ett bagageutrymme som mäter 513/1.503 liter. Tucson har varit Hyundais bästsäljare i Europa under 2016–2017.

En inte allt för djärv gissning är att 48V-teknik och lätthybrider är något som vi inom kort får se på ganska många modeller inom koncernen, både från Hyundai och Kia. Hos Kia kallas tekniken "EcoDynamics+ mild-hybrid technology" och här är Sportage först ut (lanseras under sommaren). Lätthybrider är relativt billiga att konstruera, till skillnad mot laddhybrider som har väsentligt starkare elmotor och mycket större batteripaket.

De första Hyundai Tucson med 48V mildhybriddiesel kommer till Sverige i oktober.

Liknande teknik kommer även hos koncernkollegan Kia, där är det Sportage som är först ut med lätthybriddiesel. På bilden Hyundai Tucson.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Min nästa bil ska vara antingen lätthybrid eller laddhybrid!
31
12