International Engine of the Year 2018 – världens bästa motorer – och Ferrari V8 är bäst

International Engine of the Year 2018 – världens bästa motorer – och Ferrari V8 är bäst
Turbomatningen hos 488 GTB väckte en del farhågor, men V8:an har vunnit den här utmärkelsen tre år i rad.

För tredje året i rad vinner Ferrari "International Engine of the Year" – det vill säga utnämningen av världens tio bästa motorer. Det var också en överlägsen vinst, V8-motorn i Ferrari 488 GTB fick 486 poäng vilket var mer än dubbelt mot tvåan (Porsches sexcylindriga boxer, 198 poäng).

Både Porsche och Ferrari kunde stoltsera med vardera två motorer på tio-i-topp-listan. Även elmotorn premierades, med Tesla på fjärdeplats.

Förutom huvudkategorin "International Engine of the Year" utser man även vinnare ytterligare tolv grupper. Där hittar vi i flera fall utnämningar till Volvos motorer.

Några dieselmotor fanns inte med i huvudkategorin, det här året. Men tittar man i grupperna av olika stora motorer så finns det nominering till Mercedes 2,1-liters CDI samt Audi/Bentleys 4,0-liters V8 TDI.

Juryn som korade världens bästa motorer består av 68 motorjournalister från hela världen. Utnämningarna startade 1999.

 

International Engine of the Year

1. Ferrari twin-turbo 3,9-litre V8, 486p.

2. Porsche turbocharged 3-litre six-cylinder, 198p.

3. Ferrari 6,5-litre V12, 158p.

4. Tesla full-electric powertrain, 149p.

5. Volkswagen 999 cc three-cylinder turbo, 139p.

6. BMW 1,5-litre three-cylinder petrol-electric hybrid, 138p.

7. Audi 2,5-litre five-cylinder turbo, 110p.

8. PSA Peugeot/Citroën 1,2-litre three-cylinder turbo, 104p.

9. Porsche 2-litre turbo, boxer, 68p.

 

Best Performance Engine

1. Ferrari twin-turbo 3,9-litre V8

2. Porsche 4,0-litre boxer six

3. Ferrari 6,5-litre V12

4. Mercedes-AMG twin-turbo 4,0-litre V8

5. Audi 5,2-litre V10

6. BMW M twin-turbo 4,4-litre V8

 

Best New Engine

1. Ferrari 6,5-litre V12

2. BMW M twin-turbo 4,4-litre V8

3. Mercedes-Benz twin-turbo 3,0-litre six-cylinder 48V

4. Porsche turbocharged 4,0-litre V8 electric-petrol hybrid

5. Audi turbocharged 2,9-litre six-cylinder

6. McLaren twin-turbo 4,0-litre V8

  

Best Green Engine

1. Tesla full-electric powertrain

2. BMW 1.5-litre three-cylinder electric-petrol hybrid

3. BMW full-electric powertrain

4. General Motors full-electric powertrain

5. Volvo turbocharged, supercharged 2,0-litre electric-petrol hybrid

6. Renault-Nissan full-electric powertrain

 

Best Electric Powertrain

1. Tesla full-electric powertrain

2. BMW full-electric powertrain

3. General Motors full-electric powertrain

4. Renault-Nissan full-electric powertrain

5. Volkswagen full-electric powertrain

6. Hyundai-Kia full-electric powertrain

 

Under 1,0 liter

1. Volkswagen turbocharged 1,0 three-cylinder

2. Ford turbocharged 1,0 three-cylinder

3. BMW 647 cc two-cylinder electric-petrol range-extender

4. Honda turbocharged 988 cc three-cylinder

5. Renault-Nissan turbocharged 898 cc three-cylinder

6. General Motors turbocharged 999 cc three-cylinder

 

1,0-liter till 1,4-liter

1. PSA Peugeot Citroën turbocharged 1,2-litre three-cylinder

2. Volkswagen 1,4-litre TFSI ACT

3. Volkswagen 1,4-litre TFSI

4. Volkswagen 1,4-litre TFSI petrol-electric hybrid

5. Toyota turbocharged 1,2-litre

6. Fiat Chrysler turbocharged 1,4-litre MultiAir

 

1,4-liter till 1,8-liter

1. BMW 1.5-litre three-cylinder petrol-electric hybrid

2. BMW turbocharged 1,5-litre three-cylinder

3. Volkswagen 1,5-litre TSI Evo

4. Audi 1,8-litre TFSI

5. Honda turbocharged 1,5-litre

6. Toyota/Lexus 1,8-litre electric-petrol hybrid

 

1,8-liter till 2,0-liter

1. Porsche turbocharged 2,0-litre

2. Mercedes-AMG turbocharged 2,0-litre

3. Honda turbocharged 2,0-litre

4. Audi 2,0-litre TFSI

5. BMW twin-turbo 2,0-litre four-cylinder

6. Volvo 2,0-litre turbocharged, supercharged four-cylinder

 

2,0-liter till 2,5-liter

1. Audi turbocharged 2,5-litre five-cylinder

2. Porsche turbocharged 2,5-litre

3. Ford turbocharged 2,3-litre

4. Toyota/Lexus 2,4-litre petrol-electric hybrid

5. Mercedes-Benz 2,1-litre CDI

6. Subaru turbocharged 2,5-litre

 

2,5-liter till 3,0 liter

1. Porsche 3-litre six-cylinder turbo

2. BMW M 3-litre twin-turbo six-cylinder (M3/M4)

3. Fiat Chrysler 2,9-litre V6 twin turbo

4. Mercedes-Benz 3 litre twin-turbo six cylinder

5. BMW 3 litre twin-turbo six-cylinder

6. Mercedes-AMG 3 litre V6 twin-turbo

  

3,0-liter till 4,0-liter

1. Ferrari twin-turbo 3,9-litre V8

2. Mercedes-AMG twin-turbo 4,0-litre V8

3. Porsche 4,0-litre boxer

4. Porsche turbocharged 3,8-litre boxer 

5. McLaren twin-turbo 4,0-litre V8

6. Audi/Bentley tri-turbo 4,0-litre TDI V8

  

Över 4,0-liter

1. Ferrari 6,5-litre V12

2. Audi 5,2-litre V10

3. BMW M 4,4-litre twin-turbo V8

4. Lamborghini 6,5-litre V12

5. Ferrari 6,3-litre V12

6. Jaguar Land Rover 5-litre V8 supercharged

 

Världens bästa motor, för tredje året i rad. Ferraris V8-turbo används i tre modeller: Ferrari 488 GTB, 488 Spider och 488 Pista. I den sistnämnda modellen ger V8:an 720 hk, 50 hk mer än standard-488, vilket gör den till den mest kraftfulla V8:n i Ferraris historia. Maxvridet ligger på 770 Nm och nås vid 3.000 r/min.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Bra utnämningar – jag håller med!
51
11