Porsche Mission E byter namn till Taycan – den första elektriska sportbilen

Porsches första elbil ska inte heta Mission E, utan Taycan. Är det ett bra namn, eller allt för "konstigt" för Porsche? Taycan börjar levereras nästa år.

Porsche Mission E byter namn till Taycan – den första elektriska sportbilen

Under 2019 ska Porsche rulla ut sin första elbil till kunderna. En Porsche utan förbränningsmotor kan kännas lite ovant, men så var det med suvmodellen Cayenne också när den lanserades – en modell som under många år stått för hälften av Porsche försäljning.

Under inledningen av firandet av Porsches 70-årsjubileum bekräftade vd Oliver Blume att namnet på den första elbilen blir Taycan. Som konceptbil hade elbilen namnet Mission E. Taycan ska ha en viss anknytning namnet på en "liten, livlig häst".

Några fullständiga, tekniska uppgifter om seriemodellen Porsche Taycan får vi inte, ännu. Men toppeffekten i de två synkronmotorerna är "över 600 hk" (440 kW) och accelerationen 0–100 km/h ska gå på "klart under 3,5 sekunder" och 0–200 ska klaras av på under 12 sekunder. Räckvidden ska vara över 50 mil enligt gamla NEDC-cykeln.

Porsche Taycan blir den sjätte modellserien. Porsches totala investering i elektrifiering ligger på mer än sex miljarder euro fram till 2020, en fördubbling jämfört med den första prognosen. I Zuffenhausen, norr om Stuttgart och platsen för Porsches första fabrik, byggs nu nya anläggningar med bland annat ny lackeringsverkstad och monteringslina för Taycan.

Elmotorerna till Taycan ska byggas i Porsches motorfabrik och totalt räknar man med att elbilen skapar cirka 1.200 nya arbetstillfällen enbart i Zuffenhausen.

 

Vi får inte alla tekniska uppgifter ännu om Porsche Mission E – förlåt Taycan! Kan Taycan på allvar utmana Tesla Model S? Det får vi veta nästa år, när de första Taycan rullar ut till sina kunder.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Ett bra val av namn, Taycan blir perfekt!
99
57