Volvo lanserar Polestar-trim till laddhybriderna

Volvo lanserar optimeringspaketet Polestar Engineered, speciellt framtaget för nya T8 Twin Engine plugin-hybrider i 60-serien. Det blir debut i nya S60, som har premiär nästa vecka.

"I dag inleds en ny era av elektrifierade Volvo-modeller uppgraderade med Polestars förnämliga prestandahöjande teknik. Det är en strategi som är fast förankrad i vår gemensamma tro på en elektrisk framtid för bilindustrin", säger Håkan Samuelsson, VD och koncernchef på Volvo Cars. 

Polestar Engineered gör debut i den kommande S60, som avtäcks nästa vecka i samband med invigningen av Volvos första fabrik i USA. Fabriken är den enda tillverkningsanläggningen för nya S60, som därmed blir den första Volvon som är tillverkad i USA. Polestarpaketet erbjuds på T8 Twin Engine och befinner sig därmed prestandamässigt snäppet över Volvos R Design-modeller.

Polestar Engineered kommer även att erbjudas på nya V60 och XC60 från och med nästa år och kommer att säljas i begränsad upplaga via Volvo-handlarna och Care by Volvo.

De nya lättmetallfälgarna har en öppen design för att de iögonfallande guldfärgade bromsoken ska synas ordentligt. Guld är för övrigt den nya färg som ska känneteckna Polestar Engineered-komponenter. Polestar-emblem, avgasrör i svart krom och guldfärgade säkerhetsbälten är andra detaljer som identifierar Volvo-bilar utrustade med Polestar Engineered.

Mono-block-bromsoken från Brembo är gjutna i ett stycke och optimerade för vridstyvhet. Bromsbeläggen har högre värmetålighet medan bromsskivornas design med räfflor ytterligare förbättrar värmeavledningen.

Polestar Egineered multi-länk-fjädringen, som sitter både fram och bak, har stötdämpare från Öhlins med dual-flow-ventil vilket möjliggör styvare fjädrar och dämpare samtidigt som komforten bibehålls. Fjäderbensstagen och justerbar stötdämparkonstruktion är av samma typ som sitter på prestanda-laddhybriden Polestar 1.

Optimeringen innehåller en justerad motorstyrenhet som gör att den 2,0 liters turbofyran tillsammans med elmotorn ger 415 hästkrafter i stället för 400 hk. Vridmoment är 680 Nm i stället för 670 Nm. (Observera att dessa siffror är enligt USA-specifikationen. I Europa ger T8 Twin Engine-drivlinan 390 hk respektive 640 Nm).

Mjukvaruuppgraderingarna förbättrar även bränsleförbrukningen och förbättrar utväxlingsintervallen hos den automatiska växellådan, det finns dock inga förbrukningssiffror presenterade.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
En dröm-Volvo!
36
10

Bilar till salu från Wayke.se