Spjutspetsteknik: Därför är kolfiber viktig i Polestar 1

Volvo Cars använder kolfiber i konstruktionen för första gången i Polestar 1. Med kolfiberarmerad polymer har totalvikten sänkts 230 kg.
Annons

Spjutspetsteknik: Därför är kolfiber viktig i Polestar 1
Kolfiberarmerad polymer är en av de viktigaste faktorerna till de dynamiska vägegenskaperna i Polestar 1.

En av de viktigaste faktorerna i nya Polestar 1 är CFRP, kolfiberarmerad polymer. Det är första gången Volvo använder kolfiber i konstruktionen och visar hur Polestar med sin spjutspetsteknik kan visa vägen för hela koncernen.

”Kolfiber är avgörande för att vi ska kunna förverkliga våra mål när det gäller design, konstruktion och prestanda hos Polestar 1”, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Användningen av detta högteknologiska och lätta material i de viktigaste karossdelarna gör att totalvikten har sänkts med 230 kg. Kolfiberkomponenter har använts i motorhuv, bagageluck, sidopaneler, dörrar, hela takkonstruktionen inklusive den så kallade ”Trollsländan”.

Spjutspetsteknik: Därför är kolfiber viktig i Polestar 1

”Trollsländan” är en typ av förstärkningsstag mellan bakre hjulhusen, för att de inte ska flexa. Karossen blir styv och all rörelse sker i hjulen, vilket är vad man vill. I det här fallet har man gjort ett förstärkningsstag i kolfiber som till utseendet påminner om en trollsländas fyra vingar. Liknande stag kan användas i samma syfte i motorrummet, ovanför motorn, mellan hjulhustornen.

”Trollsländan” spelar därför en avgörande roll genom att förbättra vridstyvheten vid en av de kritiska punkterna i karossen, mellan mitten av golvet och bakpartiet.

Spjutspetsteknik: Därför är kolfiber viktig i Polestar 1

”När du kombinerar den förstärkta ramen med den superstarka karossen och takkonstruktionen får du ett vridstyvt och kommunikativt chassi som översätter förarens kommandon till suveräna köregenskaper”, säger Christian Samson, chef för produktutveckling på Polestar.

Det finns även stora designfördelar med CFRP, exempelvis blir ett kolfibertak tunnare och starkare än motsvarande konstruktion i stål, vilket möjliggör en lägre taklinje med slankare profil.

Polestar Production Centre håller just nu på byggas och produktionen beräknas vara igång i full skala i mitten av 2019. Den utrustas specifikt för att klara hantera komplexa komponenter tillverkade av kolfiber.

Annons
Annons
Rulla till toppen