Bilmärkena med överlägset bäst verkstäder – hyllas av ägarna

PREMIUM En riktigt bra märkesverkstad är extremt viktigt för att bilägaren ska vara nöjd. Och det märks direkt i vår granskning vilka bilmärken som satsat på att lyfta verkstadsnivån. Det finns faktiskt ett märke som slår ständiga ettan, Lexus.
Annons

I korthet

• När bilägarna själva sätter betyg på sina bilar märks det direkt vilka som satsat hårt på att märkesverkstäderna ska hålla hög nivå.

• Det är en viktig pusselbit för att få en riktigt nöjd bilägare – ibland viktigare än bilen i sig.

• Tesla, Lexus och Porsche hamnar i topp, medan Volkswagenkoncernen hamnar under snittet.

Att äga bil handlar om mycket mer än själva bilen. Vi har tidigare skrivit om bilhandlare, som kan vara både pålästa och proffsiga eller ointresserade och okunniga.

Verkstäderna är minst lika viktiga – de brukar oftast vara den enda kontakten som bilägaren har med biltillverkaren. På bara några timmars servicebesök en gång om året kan en riktigt bra verkstad lyfta hela bilägandet. Men den kan också rasera förtroendet för bilmärket på lika kort tid, om något går fel.

Vi har hämtat ut siffror från auto motor & sports begagnatdatabas som i skrivande stund innehåller över 47.000 bilbetyg. Här sätter ägarna själva betyg på allt från komfort och körglädje till ekonomi och driftsäkerhet. De betygsätter också märkesverkstaden.

En nöjd kund återkommer gärna

En sak som märks direkt i de här siffrorna är att det finns flera biltillverkare som satsar hårt på sina verkstäder, och på att höja nivån på kundservicen. Det här är ett viktigt område att få till för biltillverkarna: en nöjd kund återkommer gärna, och är verkstaden bra är chansen stor att bilägaren väljer samma märke igen.

Det är betydligt billigare för tillverkarna att behålla en nöjd kund än att försöka skaffa nya kunder. Det vet till exempel Lexus, som länge legat i topp både när det gäller verkstäder och säljare i olika undersökningar. Ägarna uppskattar att servicepersonalen är proffsig och kunnig, och de flesta känner att deras bilproblem blir tagna på allvar.

Men faktum är att det finns ett bilmärke som lyckas slå Lexus när det gäller betyg för märkesverkstaden, och det är Tesla. Elbilsuppstickaren får ett verkstadsbetyg på 92 procent – överlägset bäst i den här undersökningen. Bilarna är inte lika problemfria som exempelvis Lexus, men verkstäderna håller alltså hög nivå.

Bilmärkena med överlägset bäst verkstäder – hyllas av ägarna
Tesla är den enda biltillverkaren som kör om ständiga ettan Lexus, som brukar toppa den här typen av undersökningar.

Teslaverkstäderna i topp

Teslaägarna är nöjda med både kunskapsnivån hos personalen och bemötandet. Det enda vissa klagar på är att det kan ta tid att få en tid. Det beror på att Tesla än så länge har få servicecenter i Sverige, även om de är på väg att bli fler. I Norge klagar många Teslaägare på enormt långa väntetider och Elon Musk har sagt att han är medveten om problemen. Men här i Sverige finns än så länge inte lika många Teslabilar och då är trycket på verkstäderna heller inte lika stort.

Efter Tesla och Lexus hittar vi Porsche – ännu ett bilmärke som ofta brukar hamna i topp i den här typen av undersökningar. Här kan servicekostnaderna visserligen vara skyhöga, men bemötandet och kunskapsnivån ligger på topp.

Även Toyota, Honda, Subaru och Volvo ligger riktigt bra till när det gäller märkesverkstäderna.

Bilmärkena med överlägset bäst verkstäder – hyllas av ägarna
En bra bilmekaniker ska ta kundens problem på allvar och vara påläst om bilens teknik, tycker ägarna.

VW-koncernen under snittet

Flera av Sveriges vanligaste bilmärken hamnar under snittet, som ligger på 78 procent. Här hittar vi bland annat Ford, Renault, Jaguar, Mitsubishi och Nissan, men också Mini. Det är lite underligt med tanke på att syskonmärket BMW hamnar långt över snittet. Nivån på Miniverkstäderna verkar av någon anledning ligga betydligt lägre, enligt ägarna.

Under snittet hittar vi också hela Volkswagenkoncernen med syskonmärkena Audi, Seat och Skoda. Bilarna brukar få bra betyg i våra nybilstester, men ägarna vet förstås bäst hur bilen är att leva med, och verkstäderna får inget toppbetyg. Audi ligger bäst till i VW-koncernen, men ändå under snittet.

Redan under 1990-talet hade Volkswagen problem med sina verkstäder. Mycket av problemen har rättats till vid det här laget. Men det går snabbt att rasera ett rykte, samtidigt som det tar väldigt lång tid att bygga upp det igen, så betyget för Volkswagens märkesverkstäder är fortfarande lågt. Vissa ägare är helnöjda medan andra klagar högljutt – det verkar vara en väldigt varierande nivå.

Ägarna tycker till: Så är en riktigt bra bilverkstad

• Personalen ska vara kunnig och påläst. Det vet de flesta stora bilmärken, som varje år skickar personalen på utbildning. Men teknikutvecklingen går snabbt och om inte verkstadspersonalen har koll på det senaste är risken stor att bilägaren blir missnöjd. Kunskapsnivån måste vara på topp.

• Om kunskapsnivån trots allt inte är på topp måste verkstaden ändå ha en positiv attityd och försköka ta reda på lösningen. Det går inte att bara säga att ”så är det och det finns inget vi kan göra”.

• Alla kunder oavsett bransch vill bli tagna på allvar. En knarrande inredningsdetalj kanske är en helt oviktig detalj för en servicetekniker men det kan reta gallfeber på bilägaren som tvingas lyssna på knarrandet flera timmar varje dag när bilen körs.

• Bilägarna verkar gilla att ha en personlig servicekontakt på verkstaden. Det är än så länge inte så vanligt hos verkstäderna.

• Trots att många moderna bilar har mycket höga servicekostnader klagar ägarna i vår begagnatdatabas inte så mycket på priset. De flesta verkar inse att biltillverkarna måste tjäna pengar på service när marginalerna på att sälja nya bilar är så liten. Men de kan ändå klaga på att enskilda reservdelar är dyra.

Fotnot: I den här granskningen har vi tittat på modellår 2008 och framåt. Varje bilmärke måste ha minst 30 svar. Totalt antal svar i den här undersökningen är 23.401.

Annons
Annons
Rulla till toppen