Världsrekord för Volkswagens elbil i backtävlingen Pikes Peak

Volkswagens 680 hk starka elbil I.D. R Pikes Peak slog i helgen världsrekordet i den klassiska backtävlingen Pikes Peak – alltså inklusive rekordet för bilar med konventionell drivteknik. Tiden 7:57,148 slår tidigare rekordhållare som Sebastien Loeb, Walter Röhrl, Michèle Mouton och Stig Blomqvist.

Volkswagens elbil I.D. R Pikes Peak i "Racet till molnen" (Race to the clouds).

19,99 kilometer, 156 kurvor och bara ett försök på tiden 7:57,148 gör att Romain Dumas tog sin fjärde seger (för alla kategorier) i Pikes Peak International Hill Climb, även kallad "Race to the clouds". Tävlingen har körts 96 gånger sedan 1916.

Tiden gjorde att Volkswagens elbil I.D. R Pikes Peak inte bara knäckte det tidigare rekordet för elbilar, utan också Sébastien Loebs totalrekord från 2013 med 16 sekunder.

"Jag kan fortfarande inte ta in att Volkswagen och mitt namn ligger bakom denna otroliga tid. I.D. R Pikes Peak är den mest imponerande bilen jag någonsin kört i tävlingssammanhang. Den elektriska drivlinan innebär att många saker är olika och jag lärde mig mycket under projektet", säger föraren Romain Dumas.

I.D. R Pikes Peak är skräddarsydd för Pikes Peak: låg vikt, så mycket downforce som möjligt och maximal kraft. Inklusive battericeller väger I.D. R Pikes Peak mindre än 1.100 kilo. Den är fyrhjulsdriven (två elektriska motorer), har en systemeffekt på 680 hk och ett vridmoment på 650 Nm. 0–100 km/h går på 2,25 sekunder. Topphastigheten är 240 km/h.

Ny rekordtid 7:57,148.

Vad gäller utvecklingen av aerodynamiken var nyckeln att kompensera för förlusten av downforce orsakad av den tunna luften på berget – starten sker 2.862 meter över havet och når mållinjen 4.302 möh. Resultatet blev ett platt, strömlinjeformat chassi med en stor bakvinge.

Laddningstekniken definierades av tävlingens regelverk: Om tävlingen skulle bli uppskjuten måste det vara möjligt att ladda bilen helt under 20 minuter. Elektriciteten tillhandahölls av generatorer vid foten av Pikes Peak.

Som bränsle valdes glycerol, kemiskt sett en sockeralkohol och bland annat en biprodukt från tillverkning av biodiesel. Glycerol i sig är giftfri och tillåts till och med som tillsats i livsmedels- och kosmetikindustrin.

Bilen utvecklades på bara 250 dagar, en extremt kort tid för utvecklingen av en prototyp, inklusive den helt elektriska drivtekniken, specifika krav på batterier, aerodynamik och chassi. 

"Det här var en fantastisk dag för Volkswagen och vi är väldigt stolta över I.D. R Pikes Peak som är den mest innovativa och komplexa bilen som någonsin utvecklats av Volkswagen Motorsport", säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport. 

Föraren Romain Dumas.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Pikes Peak är den mest imponerande prestandatävlingen för bilar.
50
17

Bilar till salu från Wayke.se