Elprestandabilen Porsche Taycan kör snabbt – men tyst – på Ringen

Porsches elprestandabil Taycan har siktats på Nürburgring. Saknar du motorljudet?

Porsche Taycan är inte långt borta nu. Se filmen nedan.

Den nyligen officiellt bekräftade och namngivna elprestandabilen Porsche Taycan föddes 2015 som det läckra elprestandakonceptet Mission E Concept. Men som brukligt är serieversionen nertonad, jämfört med konceptversionen.

En Porsche Taycan-prototyp har fångats på film, på och omkring Nürburgring, endast iförd lätt kamoflering. Den uppmärksamme noterar säkert avgasutblåsen, men det är bara ett sätt att försöka lura nyfikna blickar, eftersom det inte finns någon förbränningsmotor under huven. Taycan har en helelektrisk drivlina.

De flesta tekniska data och prestandauppgifter är fortfarande hemliga, men Porsches vd, Oliver Blume, har avslöjat att den ska bjuda på över 600 hk och ett vrid på cirka 1.000 Nm.

0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder, medan 0-200 km/h på under 12 sekunder. Visserligen snabbt, men inte i närheten av Tesla Model S med Ludicrous-läget. Det är enligt Porsche inte heller meningen, istället för vansinniga launch control-styrda rivstarter, fokuserar Taycan på användbar prestanda, det vill säga att accelerationstiderna ska kunna upprepas gång på gång även med batteriet på nedgång.

Räckvidden, under ideala förhållanden, lovas bli 500 km, med den nya europeiska körcykeln (NEDC). Och 4 minuters laddning räcker för att ge cirka 100 nya, fräscha kilometer. 

Världspremiären av Porsche Taycan kan eventuellt ske på bilsalongen i Genèves i mars nästa år. Produktionen startar senare nästa år.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Detta är min dröm-Porsche.
25
9