Volkswagen sparkar utvecklingschef och visselblåsare

Dieselskandalen rullar vidare med uppgifter om att en högt uppsatt chef ska ha känt till fusket långt innan det avslöjades – och han kallade kritiken mot dieselutsläppen för "struntprat".
Annons

Tre år efter att de första detaljerna om dieselgate avslöjades kommer nu uppgifter om att Volkswagens tidigare utvecklingschef Heinz-Jakob Neusser får sparken.

Uppgifterna kommer från tyska tidningen Bild. Heinz-Jakob Neusser har inte jobbat på Volkswagen sedan september 2015, men ändå fått lön. Nu sägs han upp från sin tjänst omedelbart. Han ska ha känt till dieselfusket redan 2011 och godkänt att ingenjörerna förbättrade fuskmjukvaran ett år senare, enligt en VW-ingenjör som vittnat.

Volkswagen ska enligt uppgifterna också avskeda flera ingenjörer som ligger bakom fusket med utsläppen. Flera av dem blev så kallade visselblåsare som avslöjade fusket och vittnat till nackdel för Volkswagens tidigare chef Martin Winterkorn, som avgick i september 2015.

Anledningen är att en domstol i USA krävt att koncernen ska låta ansvariga medarbetare ta konsekvenserna av fusket, skriver Sveriges Radio.

Varken Heinz-Jakob Neusser eller tyska Volkswagen har kommenterat uppgifterna.

Flera personer som förhörts om dieselfusket uppger dessutom att Volkswagens nya koncernchef, Herbert Diess, också kände till fusket innan det avslöjades. Han blev koncernchef för att ge Volkswagen en nystart efter skandalen.

Volkswagen sparkar utvecklingschef och visselblåsare
”Att demonisera dieselmotorn innebär att motarbeta målen med att skydda klimatet”, sa Heinz-Jakob Neusser i en intervju 2015.

Heinz-Jakob Neusser har en lång karriär på Porsche och Volkswagen bakom sig. Vi intervjuade honom på Genèvesalongen 2013, alltså två år före dieselfusket avslöjades, när han var chef för utvecklingen av drivlinor inom hela VW-koncernen.

”Det är en fantastisk möjlighet att kunna påverka drivlinorna inom hela koncernen. Drivlinorna är en dominerande faktor i framtiden med viktiga koldioxidmål som ska uppfyllas”, sa han då.

Bara några månader innan dieselskandalen avslöjades sa han så här om kritiken mot att dieselmotorer bidrar till sämre luftkvalitet på en konferens, enligt Car and Driver:

”Som ni alla vet har den här motortypen kritiserats för att bidra till dålig luftkvalitet i städerna. Ärligt talat är det struntprat. Att demonisera dieselmotorn innebär att motarbeta målen med att skydda klimatet.”

I en amerikansk stämningsansökan från 2016 finns det uppgifter som pekar mot att Volkswagens avgasfusk på dieselmotorer var känt av företagsledningen redan 2006. Enligt dokumenten ska minst 24 ingenjörer och chefer inom VW Group känt till avgasfusket. I denna grupp ingick dåvarande utvecklingscheferna Wolfgang Hatz, Heinz-Jakob Neusser och Ulrich Hackenberg.

Annons
Annons
Rulla till toppen