Så är fängelselivet för häktade Audichefen

Fängelset har en bilverkstad där Rupert Stadler kan ansöka om jobb, och lära sig utsläppstester.

Så är fängelselivet för häktade Audichefen
Det är här i tyska fängelset Augsburg som Audichefen Rupert Stadler tillbringar sin tid. Foto: Tobias Maier/Creative Commons/Wikimedia

Det har snart gått tre år sedan Volkswagens dieselskandal avslöjades, men den är långt ifrån över. I juni greps Audichefen Rupert Stadler för att inte kunna förstöra bevis och påverka vittnen.

Sedan dess sitter han häktad i ett fängelse i Bayern. Han försökte överklaga för att bli satt på fri fot, men hans begäran nekades. Tyska lokaltidningen Augsburger Allgemeine beskriver hur livet bakom galler är, en artikel som uppmäksammades av Svenska Dagbladet.

Artikeln beskriver detaljerat hur vardagen för Audis chef ser ut.

Rupert Stadler är inte någon bilnörd i ordets sanna bemärkelse, utan snarare en företagsekonom. Men i fängelset har han alla möjligheter att bättra på sina kunskaper, skriver tidningen. Fängelset har nämligen en verkstad med billyft där internerna får lära sig bilens mekanik och utföra besiktningar – inklusive utsläppsmätningar.

Men om Rupert Stadler verkligen får jobba i verkstaden återstår att se. Han får börja med att ansöka och han kommer bara in i mån av plats. Dessutom måste han testas. "En akademiker med två vänsterhänder tillför inget till bilverkstaden", säger fängelsechefen Stefan Loh till tidningen.

Några andra uppgifter från artikeln:

• Hans fru och tre barn kan besöka honom i en halvtimme högst fyra gånger i månaden.

• Cellen där han sitter häktad är tio kvadratmeter stor med säng, stol, bort och skåp. Det finns toalett i en separat del. Tv finns att hyra men internen måste själv betala el och tv-abonnemang. Tidningar och magasin är tillåtna men internet, mobiltelefoner och datorer är förbjudna.

• Åklagaren har förhört Rupert Stadler flera gånger i fängslet, med en advokat närvarande. Rupert Stadler nekar till inblandning i dieselgate-affären.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker på det hela taget att Audi hanterar dieselskandalen bra.
18
95