Tyskarnas smarta metod att släppa fram räddningstjänsten

Tyskarna skapar ett extra körfält om trafiken stannar eller rullar i krypfart. Borde vi införa detta i Sverige?

"Mittenfilen" är skapad för att räddningstjänsten ska komma fram. Bild: Achim Engel/Wikimedia

Högerhandsregeln,

Bilden visar hur tyskarna gör plats för akutfordon och räddningstjänst när det är stopp eller krypkörning på motorvägen. Bilisterna lämnar helt enkelt en fri mittfåra där blåljusbilar och andra räddningsfordon kan ta sig fram.

Fenomenet kallas Rettungsgasse, ungefär räddningsfil, och har varit känt i dåvarande Väst-Tyskland sedan 70-talet. 1992 deklarerade Tyskland officiellt att alla bilister var skyldiga att skapa en fri fil för räddningsfordon. 2016 kom ett förtydligande där man förklarade exakt hur bilisterna skulle agera. Numera refererar man till regeln som kallas högerhandsregeln (se bilden så blir det tydligt). 

Men frågan är om Rettungsgasse är en myt? Eller åtminstone inte existerar i dagens tyska trafik. Amerikanska Jalopnik tvivlar i alla fall. Dels för att det finns en uppsjö av artiklar som förklarar hur fenomenet fungerar – vilket skulle indikera att ingen känner till det. Dessutom uppger Jalopniks skribent att han bott i Tyskland mellan 2010 och 2011, och då aldrig hörde talas om det.  

Enligt den tyska transportmyndigheten har faktiskt bara 8,4 procent av körkortsinnehavarna koll på "Rettungsgasse" och hur man skapar den. Så tyvärr verkar detta smarta sätt att förenkla för räddningsfordon vara på utdöende. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har upplevt Rettungsgasse.
77
26