Marcus Ericssons teamkamrat Charles Leclerc räddad av skyddsbågen halo

Marcus Ericssons teamkamrat kunde ha fått allvarliga skador i startkraschen på Spa. Skyddsbågen hyllas nu av F1-stjärnorna.

Marcus Ericssons teamkamrat Charles Leclerc räddad av skyddsbågen halo
Det kunde ha slutat väldigt illa för Charles Leclerc. Foto: Octane/Action Plus via Getty Images.

Helgens startkrasch på Spa-Francorchamps blev dramatisk, och kunde ha slutat tragiskt för Marcus Ericssons teamkamrat Charles Leclerc. De pressfotografer som fångade händelseförloppet visar att säsongens nya skyddsbåge halo förmodligen räddade Leclerc från att skadas.

Nico Hulkenberg, Renault, missade totalt sin bromspunkt och gick med rejäl kraft in i bakdelen på Fernando Alonsos bil – som lyfte och flög över Charles Leclerc. Underdelen på Alonsos McLaren-bil gled över högerdelen av skyddsbågen, som fick tydliga skrapmärken men var relativt oskadad i övrigt.

Både Leclerc och Alonso klarade sig utan skador, men Hulkenberg bestraffas och flyttas ner tio placeringar på gridden i nästa race på Monzabanan.

Charles Leclerc skrev i ett twitterinlägg att han aldrig varit gillat skyddsbågen halo men erkände också att han är väldigt tacksam att ha det skyddet vid olyckan.

Allvarliga olyckor inom Formel 1 är relativt ovanliga men det har varit just huvudet som varit oskyddat. Jules Bianchi avled sommaren 2015 efter att ha legat i koma i nio månader efter en mycket olycklig krasch i Japans GP. Bianchi gled av banan i regnet och kilades fast under en traktor som ställts bredvid banan.

Ett annat exempel på huvudskador är britten Dan Wheldon, som dog 2011 i Las Vegas Indy 300. Ett tredje exempel är spanjorskan Maria de Villota som dog av neurologiska skador efter att kört på en lastbil i depån med sin F1-bil.

Efter olyckan med Leclerc och Alonso hyllades värdet av skyddsbågen halo i flera twitterinlägg. Även om det funnits synpunkter på hur snygg halo är så har den bevisat att den fyller en viktig funktion.

 

Alfredo Alonso flög över Charles Leclerc efter att ha blivit påkörd bakifrån. Det kunde ha blivit en tragisk olycka. Foto Mark Thompson/Getty Images.

Efter olyckan kunde Charles Leclerc promenera tillbaka till depån. Utan halo hade incidenten mycket väl kunnat sluta betydligt värre. Foto Mark Thompson/Getty Images.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag anser att skyddsbågen halo är bra och ska vara kvar på F1-bilarna.
33
2