Koenigsegg kan köra Le Mans 24-h i ny hyperbilsklass

"Vad jag förstår är inte arbetet med reglementet färdigt än, men vi följer det med stort intresse. Vi skulle älska att tävla [på Le Mans]" säger Christian von Koenigsegg om den nya tävlingsklassen.

Koenigsegg racebil, CCGT, från 2007.

Koenigsegg väntas bil ett av märkena som ställer upp i World Endurance Championships nya Hypercar-klass. I serien ingår det legendariska Le Mans 24 timmarsloppet. Den första tävlingssäsongen väntas bli 2020/2021.

I en intervju med Top Gear säger Koenigseggs vd och grundare, Christian von Koenigsegg, att han följer utvecklingen i den nya klassen och att han skulle älska att se Koenigsegg representerat.

Hypercar-klassen, vars slutliga namn inte är klart än, ska ersätta LMP1-klassen, kungaklassen i WEC. För att få ställa upp i den nya klassen måste bilarna bland annat ha ett hybrid-system och fyrhjulsdrift.

Målet är att få tävlingsbilarna att likna sina gatlegala motsvarigheter, men eftersom reglerna fortfarande är under konstruktion går det inte att säga om tävlingsbilarna kommer att vara mekaniskt lika gatbils-versionerna eller helt enkelt bara lika, rent utseendemässigt.

Amerikanska Scuderia Cameron Glickenhaus har lovat att utveckla en gatbil motsvarande den tävlingsbil som ska starta i Hypercar-klassen. Aston Martin och Toyota har också varit tydliga med sina avsikter att starta i den nya klassen.

Koenigsegg var nära att ställa upp i den högsta Endurance-klassen år 2007 när de utvecklade CCGT-bilen. Tyvärr gjorde en sen regeländring, som krävde minst 350 produktionsbilar, att Koenigseggs som bara tillverkar en handfull bilar om året, inte kunde ställa upp.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det skulle vara fantastiskt kul om Koenigsegg kunde köra Le Mans.
105
4