Byta olja i en Lamborghini Huracan är inte lätt – det finns åtta oljepluggar

Oljebyte går på en kvart, eller? Nej, inte på en Huracan, ser vi i den här filmen. V10-motorn har åtta oljepluggar och filtret sitter riktigt trångt till.

Byta olja i en Lamborghini Huracan är inte lätt – det finns åtta oljepluggar
Jesse Tang på Royalty Exotic Cars visar hur ett oljebyte går till, steg för steg.

Det finns anledningar till att kostnaden för service på sportbilar är hög. Ibland rejält hög. I den här filmen får vi en inblick i hur mycket arbetet det är med ett vanligt oljebyte på en Lamborghini Huracan.

Att bara komma åt oljefiltret är en utmaning. Sen är Lambon så låg att armarna på pelarlyften inte går under, utan först får bilen höjas.

Med bilen uppe på lyften ser man nästa arbetsmoment – för att komma åt motorn måste flera plåtar monteras av. Med plåtarna borta gäller det att räkna på fingrarna och hitta alla åtta (!) oljepluggarna. V10-motorn är stor och ligger lågt, samt har torrsumpsystem, vilket gör att det bildas olika utrymmen där oljan blir stående. 

Sista momentet är att fylla på ny motorolja, 7,5 liter, samt varmköra och se till att oljenivån hamnat rätt.

Längst ner på sidan finns ett videoklipp där Jesse Tang och Houston Crosta (ägaren till Royalty Exotic Cars) gör ett oljebyte på en Bugatti Veyron, vilket kostar över 21.000 dollar (190.000 kronor) hos en Bugatti-verkstad.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag brukar alltid byta oljan själv.
8
14