Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven

Fyrhjulsdrift och elmotorer på 300 kW – Mercedes smiter före flera konkurrenter med viktiga modellen.
Annons

På tisdagkvällen visade Mercedes upp den helt nya eldrivna suven EQC vid ett event i Stockholm. Den här modellen har det ryktats om länge, och Mercedes har också skickat ut flera teaserbilder. Men nu är den alltså officiell.

Mercedes EQC har en elmotor på varje axel och blir därmed eldriven. Systemeffekten är 300 kW (408 hästkrafter) och vridmomentet är på maffiga 765 Nm. Accelerationen till 100 km/h görs på 4,9 sekunder.

Räckvidden enligt den gamla och väldigt tillåtande NEDC-körcykeln är 45 mil. Det är fem mil mindre än vad som utlovades innan bilen blev officiell. Enligt Mercedes ska räckvidden i verkligheten snarare ligga på omkring 32 mil. Mercedes har inte mätt räckvidden enligt WLTP-cykeln ännu men man förväntar sig att den siffran hamnar över 400 kilometer.

Batteripaketet har en ”användbar” kapacitet på 80 kWh. Batteriet är placerat långt ned i bilen för att sänka tyngdpunkten, vikten är 650 kilo. Mercedes EQC ska kunna snabbladdas med 110 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska klaras av på 40 minuter).

Designmässigt utmärks Mercedes EQC av horisontella, upplysta ”ljusslingor” som går från hörn till hörn. I fronten ett vitt ljus och bak är ljuset rött. Även Mercedes-stjärnan i mitten av grillen är upplyst på natten. Den här ljussignaturen med horisontella linjer kan vi också förvänta oss på kommande elbilsmodeller från Mercedes. Fram till 2022 ska Mercedes lansera tio elbilar.

Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Instrumenteringen består av en enda, mycket bred skärm som delas upp i två halvor. Den här skärmen är standard och det finns inte flera varianter, som till exempel i A-klass. De runda utblåsen är borta och här är det rektangulära utblås med ett grafiskt utseende som inspirerats av linjerna på elektroniska kretskort.

Mercedes betonar att bilen ska klara både varmt och kallt klimat, tack vare vätskekylt batteripaket och värmepump. Bilen kan värmas upp eller kylas ned i förväg i infotainmentsystemet eller mobilappen. Alla funktioner i elbilen fungerar ned till minus 25 grader. Under –25 fungerar inte snabbladdningen men bilen kan köras vid ännu lägre temperaturer.

På lanseringseventet gjorde koncernchefen Dieter Zetsche klart att detta är ”Mercedesen bland elbilar”, och avslöjade alltså att han inte tycker någon annan nuvarande elbil håller Mercedesklass.

Det officiella namnet blir Mercedes EQC 400 4Matic. EQ-familjen ska fyllas på med fler elbilar och laddhybrider med lång elräckvidd. Siffran 400 hintar om att bilen har 400 hästkrafter, och 4Matic innebär att den är fyrhjulsdriven. Mercedes har utlovat tio elbilar fram till 2022, vilket gör att man täcker i stort sett alla segment.

Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes elektriska plattform i EQC har ett batteripaket som består av sex moduler. Sammanlagt finns det 384 celler. Elmotorn och övriga elektriska komponenter i fronten är ganska skrymmande, vilket inte ger något utrymme för ett främre bagagerum. Batteripaketet väger 650 kilo och ligger skyddat inuti en ”ram” av aluminiumprofiler som fungerar som en deformerbar krockzon.

Några andra nyheter som Mercedes avslöjade om EQC:

• Precis som i många andra elbilar kan bilen i princip köras ”utan bromspedal”. Det finns fem körprogram där föraren kan välja hur mycket bilen själv ska ”motorbromsa” för att spara energi till batteriet.

• Infotainmentsystemet Comand från äldre Mercedesmodeller ersätts med helt nya MBUX, som bland annat har en ny röststyrning som ska vara mycket mer naturlig än tidigare. Systemet kan skötas både med pekskärm eller ett fysiskt reglage på mittkonsolen. Systemet stödjer 24 olika språk och kan skilja på användare, förare och passagerare kan alltså ge olika kommandon.

• Den interna laddaren klarar som mest 7,4 kW.

• Bromskraftåtervinningen är mycket effektiv, enligt Mercedes. De fysiska skivbromsarna används bara vid ”nödbroms” och då återvinns som mest 98–99 procent av energin.

Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven

• Bilen är fyrhjulsdriven och den kan själv föra över kraft till de hjul som har bäst fäste. I vanliga vardagssituationer är bilen faktiskt framhjulsdriven – bakhjulen kopplas in när de behövs.

• Den främre elmotorn är optimerad för snål, effektiv körning. Den bakre elmotorn är konstruerad för ett högt effektuttag som ger bra prestanda.

• Förbrukningen på 22,2 kWh/100 km är på samma nivå som för Tesla Model S och Model X.

• Komponenterna och motorerna under skalet är extra välisolerade, enligt Mercedes, för att sänka ljudnivån.

• Litiumjon-batteriet produceras av Daimlerägda Deutsche Accumotive i Tyskland.

• Mercedes ger 8 års garanti på batteriet.

• Mercedes EQC ska bara erbjudas med en storlek på batteriet. Däremot kan det komma modeller med olika toppeffekt. Kanske en AMG-modell?

• Mercedes ska med partners bygga 400 snabbladdningsstationer längs huvudlederna i Europa fram till 2020.

• Mercedes EQC får dragkrok som standard och högsta tillåtna släpvikt är 1.800 kilo.

• Mercedes EQC har utvecklats under fyra år och har testkörts under sammanlagt 4,5 miljoner kilometer.

• Produktionen körs igång i Bremen nästa år, och senare även i Kina. Prislappen är inte officiell än.

• Mercedes mål är att man vid 2025 har en försäljning som består till 25 procent av elektrifierade fordon.

• Säljstart i Sverige inleds under andra kvartalet 2019. Prognosen är att de första EQC kan levereras till svenska kunder i slutet av andra kvartalet 2019.

Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Mercedes EQC är officiell – här är nya elsuven
Annons
Annons
Rulla till toppen