Prov: Helt nya Audi A6 Avant med svenskt pris och ny dieselfyra – din tjänstebilsfavorit?

Testchefen Mikael Johnsson är iväg och provkör nya Audi A6 Avant. Fullpackad med spännande teknik och nya motoralternativ. Däribland en ny fyrcylindrig diesel, som går mycket tyst och komfortabelt. Som kombi är A6 Avant både snygg och rymlig, visar det sig.

Prov: Helt nya Audi A6 Avant med svenskt pris och ny dieselfyra – din tjänstebilsfavorit?
Mikael Johnsson bakom Audi senaste kombi. Elmanövrerad baklucka är standard, men vill du att den ska lyda en fotrörelse under stötfångaren kräver det tillvalet nyckellöst system.

Hej Mikael, vad gör du?

Jag befinner mig utanför Frankfurt på väg ner mot Neckarsulm. Den lilla staden som gav NSU sitt namn en gång i tiden och nu är Audis andra stora produktionsort efter Ingolstadt.
Fordonet är något som många tjänstebilsägare har som ny favorit: Helt nya Audi A6 Avant 40 TDI med 204 hästkrafter.

Hur känns nya Audi A6 Avant?

Man mår som en prins mer eller mindre. Detta oavsett om jag sitter i de bekväma sportstolarna (som kommer ingå i paketet "Proline Sport" i Sverige) fram eller utnyttjar det mycket rymliga baksätet. Där bak var det gott om plats redan tidigare och med 9 mm bättre takhöjd och 21 mm extra för knäna ska det mycket till för att inte trivas.

Du kör en typisk tjänstebilsdiesel, är det så kul egentligen?

Ja, det är mer spännande än man kan tro, för det är en helt ny motor visar det sig! Undra på att jag tyckte den lät annorlunda. Inte för att föregångaren hade problem i konkurrensen, men trots det har man nu byggt en ny 2,0-liters dieselfyra. För att spara vikt har den fått ett vevhus i aluminium istället för gjutjärn som i föregångaren. I övrigt har fokus legat på att få ner förbrukningen och därför har alla nya A6:or begåvats med ett lätthybridsystem som gör att den kan regenerera energi och segla fram mer än förr.
Motorn går verkligen lent och tyst för att vara en fyrcylindrig diesel. Bara om man lyssnar kan man på vissa varvtal höra ett lite speciellt "diesel-visselljud". Sprittande körglädje i övrigt är kanske inte bilens bästa gren, men man kan nu välja till fyrhjulsstyrning för att få A6 Avant mer reaktionssnabb.

Kombikaross gillar vi i Sverige inte minst, några nyheter?

Nej, där finns inga sensationer längst bak egentligen. Men gott att veta är att föregångarens lastvolymer både med upp- (565 liter) och nedfällt (1.680) bakre ryggstöd är oförändrat goda – trots den nya linjerna där bakrutan lutar ännu mer än förut. Varför den gör det är enligt designern för att bilen tydligt ska kännas igen som en "Avant" redan på håll.

När kommer nya Audi A6 Avant till Sverige?

Det blir i oktober och november, så det är ganska snart!

 

Svenska priser för Audi A6 Avant:

Audi A6 Avant 40 TDI 2,0 204 hk S tronic Proline Edition: 424.900 kronor. Businesspris 386.500 kronor. (8,5 basbelopp). Börjar levereras i oktober.

Audi A6 Avant 45 TFSI 2,0 245 hk quattro S tronic Proline Edition 450.200 kronor. Businesspris: 409.500 kronor (9,0 basbelopp). Börjar levereras i november.

Audi A6 Avant 50 TDI 3,0 V6 286 hk quattro Proline Sport tiptronic cirkapris: 573.900 kronor, Businesspris: 522.300 kronor. Börjar levereras i oktober.

 

Korta fakta:

Nya Audi A6 Avant är 494 centimeter lång, 189 centimeter bred och 147 centimeter hög. Axelavståndet har vuxit och det ger några extra centimeter längre lastutrymme. Bredden mellan hjulhusen bak är 105 centimeter och 40/20/40 delbart baksäte är standard.

Inne i hjulhusen hittar vi fyra olika typer av chassin: konventionella stålfjädrar, sportfjädring (stålfjädrar), elektroniskt styrda stötdämpare (stålfjädrar) samt elektroniskt styrda stötdämpare med luftbälgar. Som tillval finns bakhjulsstyrning.

Räknar man alla stora sedanmodeller, i rakt nedstigande led, så kan man se Audi 100 som "starten" – vilket gör att vi nu är inne på åttonde generationen A6. Den första Avant-modellen kom hösten 1977 som Audi 100 Avant (C2-generationen).

 

Föregångarens lastvolymer både med upp- (565 liter) och nedfällt (1.680) bakre ryggstöd är oförändrat goda i nya generationen Audi A6 Avant.

Mildhybridsystemet kräver ett extra batteri. Skillnaden är att V6:orna jobbar med 48V (som matas över till 12V) och fyrorna endast använder 12V.

Dieselfyran är helt ny, numera med aluminiumblock och en väldigt tyst gång. Även avgasreningen är förbättrad.

I förgrunden syns den stora kombinerade startmotorn/generatorn som ingår i mildhybridsystemet som alla A6 har.

Hög standardnivå i Sverige

I "svensk standard" till nya Audi A6 Avant ingår några större utrustningspaket som:

- MMI Navigation med touch response (går att uppgradera till MMI Navigation plus).

- Assistanspaket Tour (adaptiv farthållare med kökörningsassistent, lane assist, kamerabaserad avläsning av vägmärken med mera, effektivitetsassistent, undanmanöverassistent och Turn assist).

        

I övrigt ingår som standard bland annat:

- Audi connect 3 år + Audi connect safety & service.

- Audi Sound system.

- Parkeringshjälp fram och bak.

- LED-strålkastare.

- Larm.

- Multifunktionsratt med växelpaddlar.

- 17" fälgar.

- Grafitgrå dekorinlägg.

- Jämfört med sedanen ingår elbaklucka på Avant.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag vill ha en Audi A6 Avant som tjänstebil. Nu!
50
27

Bilar till salu från Wayke.se