Test av extraljus 2005: Extra ljus ger extra liv

Premium Med bättre ljus minskar risken för misstag. Extraljus kan vara ett bra komplement och vi har testat marknadens stora och mellansmå modeller. Det finns extraljus som passar alla bilar och plånböcker.

Test av extraljus 2005: Extra ljus ger extra liv
Faktarutorna har sett likadana ut, alla år, med samma mätning och uppgifter. Därför är det enkelt att jämföra.

Följande 12 extraljus är med i testet:

Bosch Navigator Halogen

Bosch Navigator Xenon

Bosch Rallye 175

Bosch Rallye 225 Big Knick

Hella Jumbo 320 FF

Hella Luminator Xenon

Hella Rallye 3000

Hella Rallye 3000 Compact

Lightforce 170 Striker

Lightforce 240 Blitz

Lightforce XGT

NBB Alpha 175

 

Testet från nummer 20-2005 är det första vi gjorde. Tolv extraljus mättes hos NBB i Linköping, samma mätutrustning som vi sedan använt i alla följande tester.

Det här året infördes E-märkning av extraljus i EU, en regel som inte varit polisens prioritet i Sverige men som man ändå bör ha koll på.

Ljusbilden har tre färgområden med en mätgräns för 4, 2 och 1 lux. I praktiken upplever man förstås ingen skarp gräns utan ljusskenet övergår gradvis från starkt till svagt – men figurerna ger ändå en god bild av ljusbildens karaktär. Som komplement till detta finns en bild av ljusbilden på mätväggen, där kan man också få en god bild av hur ingenjörerna byggt upp ljuset.

Varje extraljus har blivit uppmätt och värderat ensamt. I praktiken har man förstås alltid två eller flera extraljus på en bil, då blir ljusbilden bredare och de "fläckar" som finns upplevs som mindre framträdande. Ju fler extraljus, desto jämnare och starkare ljusbild.

Har man bara plats för två extraljus bör man leta efter sådana som ger hygglig bredd. Ute på de mörka höstvägarna är det nämligen bredden snarare än längden som man har nytta av. Att färdas i 90 km/h är detsamma som 25 meter i sekunden. Vad som händer 100-200 meter framför bilen är de viktiga beslut som måste fattas inom fyra-åtta sekunder, sedan är det för sent…

Om plånboken tillåter är xenonljus det absolut bästa valet, även som extraljus.

Att kora en testvinnare bland extraljusen är inte lätt. Finns det utrymme i både bilfronten och plånboken är stora xenonljus att föredra. Men även ett relativt litet och billigt halogen-extraljus av god kvalité, som exempelvis NBB Alpha, ger ett mycket bra tillskott till helljuset.

Se även till att lägga undan en slant för att få en bra och stabil montering. Är man inte händig själv och kan 12V-teknik bör man absolut lägga över jobbet på ett proffs.

 

Läs hela testet från 20-2005 genom att klicka här:

Test av extraljus 2005: Extra ljus ger extra liv

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag använder extraljus på min bil – helt nödvändigt!
0
1