Bugatti kan slå Koenigseggs rekord – men tänker inte bevisa det

"Absolut toppfart är inte på vår agenda", säger Bugattichefen. Ändå påstår han att Chiron är snabbare än Agera RS. Är det verklighet eller bara snack?
Annons

Förra hösten chockade svenska Koenigsegg superbilsvärlden när en Agera RS med testföraren Niklas Lilja bakom ratten nådde 447 km/h i Nevada. Världsrekord för gatlegala bilar.

Bugatti, som haft det prestigefyllda rekordet under nästan hela 2000-talet, var besegrade.

Nu säger det franska superbilsmärket att Chiron kan nå över 450 km/h. Men det finns inga planer på att bevisa det.

”Jag tror att den enkelt klarar 440 eller 450 km/h”, säger Bugattis vd Stefan Winkelmann till Caradvice.com i samband med Monterey Car Week.

Men Bugatti har inga ambitioner att backa upp chefens ord. I stället vill man fokusera på annan form av prestanda när det gäller den nyligen avslöjade 50-miljoners-superbilen Divo.

”Toppfart är bara en bit av prestandatårtan. Om du vill ha mer toppfart måste du kompromissa med sidoacceleration. Absolut toppfart är inte på vår agenda just nu”, fortsätter Winkelmann.

Trots att den har en W16 med fyra turboladdare och 300 hk mer än gamla rekordbilen Veyron Grand Sport är Chiron inriktad mot lägre toppfart, produktionsbilarna är begränsade till 420 km/h. Chiron är dock inte rekordlös: Förra hösten klarade den 0-400-0 km/h på 41,96 sekunder.

Men det finns andra som inte tänker låta Koenigsegg njuta alltför länge på podiet.

Kapplöpningen mot 300 mph (482,8 km/h) lever och där finns två heta kandidater. Hennessey Venom F5 och SSC Tuatara. Båda företagen tror att de har teknik för att klara 300 mph-vallen. Men bara en kommer att bli först.

Annons
Annons
Rulla till toppen