Gordon Murray visar konstruktionen iStream Superlight – sänker fordonsvikten med 50 procent

Med en ny konstruktionsmetod kan bilar bli lättare, använda mindre material och dessutom bli billigare. iStream Superlight är väldigt flexibel och passar allt från sportbilar till elbilar.

Gordon Murray visar konstruktionen iStream Superlight – sänker fordonsvikten med 50 procent
Återvunnen kolfiber och aluminiumprofiler är en del av vägen mot väsentligt lägre fordonsvikt.

Låg vikt är nyckeln till många andra goda egenskaper som bättre acceleration, bättre väghållning och längre räckvidd för elbilar. Men för att göra en bil riktigt lätt krävs det ofta dyra material, som exempelvis kolfiber.

Gordon Murray startade sin karriär inom motorsporten och blev en av de mest respekterade ingenjörerna inom Formel 1. De kunskaperna resulterade sedan i den legendariska sportbilen McLaren F1. Sedan 2007 arbetar han med företaget "Gordon Murray Design" som bland annat designat den kompakta citybilen T.25 och elbilen T.27.

Gordon Murrays senaste projekt är konstruktionsmetoden "iStream Superlight" där fordonsvikten kan minskas med upp till 50 procent. Metoden bygger på fordonschassi uppbyggda av rörprofiler i aluminium som förstärks med kolfiberarmerad plast som byggs i bikakemönster, eller sandwich som det också kallas.

Genom att använda aluminiumprofiler och kolfiber behövs inte de stora pressverktygen för stålplåt. De minskar kostnaderna och påskyndar processen från ritning till färdig bil. De yttre karossdelarna är tillverkade av återvunnen kolfiber, där är inte kraven på hög styrka lika stora som i själva chassit.

Eftersom tekniken i iStream Superlight inte använder stål finns inte samma risker när det gäller korrosion (rost). Kombinationen aluminium och kolfiber är dock inte helt problemfri, där kan det också uppstå korrosion.

I samma anda har Gordon Murray också en stolkonstruktion enligt iStream Superlight. Även här används återvunnen kolfiber och aluminiumprofiler för att spara cirka 30 procent av vikten, jämfört med en konventionell bilstol. Stolarna som gör enligt iStream Superlight begränsas inte till personbilar utan kan även användas i bussar, tåg och flygplan för att sänka vikten.

Chassit på bilderna, "T.43", är den första plattformen som skapats enligt iStream Superlight. Sportbilen är konstruerad för en trecylindrig 1,5-liters turbomotor som ger 220 hk. T.43 är 3,6 meter lång med ett axelavstånd på 2,5 meter. Trots sin storlek väger hela bilen in på endast 850 kilo, vilket ger ett trevligt vikt/effekt-förhållande på 3,9 kilo/hk.

 

Att bygga plattform enligt "iStream Superlight" ska vara ett flexibelt arbete som går att avpassa till de flesta typer av bilar. Här visas plattformen till sportbilen "T.43" som väger endast 850 kilo.

Fördelarna med iStream Superlight är många, enligt Gordon Murray.

Samma teknik kan användas för till exempel stolar. Dessa lättviktsstolar kan användas i många fordon, även flygplan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag vill ha en sportbil som väger 850 kilo!
36
2