Volkswagen upprepar löftet: Så billig blir nya elbilen

Visar upp nya elbilsplattformen som ligger till grund för "folkelbilen".

Volkswagen upprepar löftet: Så billig blir nya elbilen
Volkswagens elbil ska kosta från 25.000 euro. Det här är egentligen inget nytt besked – Volkswagen har hintat om prislappen för den kommande elbilen redan för två år sedan.

För att stå ut bland alla nya elbilar som ska lanseras de kommande åren gäller det förstås för Volkswagen att hitta något som gör deras elbilar bättre än konkurrenternas.

På ett event i förra veckan stod det klart att Volkswagen vill kunna sälja mer prisvärda elbilar än andra biltillverkare – folkelbilar, helt enkelt.

Ett konkret exempel på det är att Volkswagen nu för andra gången hintat om prislappen för den kommande elbilen ID Neo, som hamnar i ungefär samma storleksklass som Golf. Instegsversionen av Volkswagen ID Neo ska kosta motsvarande 25.000 euro, lovar Volkswagen.

Volkswagens kommande elbilar, som bygger på den nya plattformen MEB, får en räckvidd på mellan 33 och 55 mil enligt den nya WLTP-körcykeln. Prislappen på 25.000 euro blir för instegsmodellen med kortaste räckvidden, före tillval.

Svenskt pris oklart än så länge

Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen. Men 25.000 euro är alltså riktmärket, och det en prislapp i ungefär den klassen som Volkswagen berättade om redan för två år sedan.

Det står alltså klart att Volkswagen försöker få till en ny "Folkabubbla" – en elbil som vanligt folk har råd med. Och intressant nog sker det strax efter att själva Beetlemodellen med bensinmotor läggs ned.

Ingen "frunk"

Volkswagen skryter också om hur rymlig elbilen Neo blir.

Det är framför allt passagerarutrymmet som blir större än i en Golf, eftersom eldrivlinan tar mindre plats än en bensinmotor.Bagageutrymmet verkar inte bli så mycket större och att döma av bilderna på plattformen finns heller ingen "frunk" (främre bagageutrymme under det som tidigare var motorhuven).

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kör mycket hellre en elbil från Volkswagen än Tesla.
161
79