ADAC testar vinterdäck 2018 – ger både ris och ros

Snart dags för vinterdäck och tyska bilistorganisationen ADAC har testat 28 dubbfria däck i två dimensioner. Testet är gratis.
Annons

Vintern närmar sig och snart är det tillåtet med dubbdäck (1 oktober). Därmed är det också hög tid att välja vinterdäck, för de som behöver köpa nytt.

Tyska bilistorganisationen ADAC har testat 28 dubbfria däck i två dimensioner: 205/55R16H och 175/65R14T. Däcktestarna har varit tuffa i sina bedömningar och det är faktiskt bara fem däckmodeller som får toppbetyg. 

När man läser ADAC:s betygstabeller nedan gäller det att tänka om, en låg siffra är ett bra betyg. Man ska också hålla i minnet att de däck som testas är så kallade mellaneuropeiska vinterdäck, eller kontinentala vinterdäck som de också kallas.

De mellaneuropeiska vinterdäcken har ofta en ganska hög hastighetsklass och brukar fungera bra på våta vägar (vilket inte är den starkaste sidan hos nordiska, dubbfria däck). Mellaneuropeiska vinterdäck kan vara lämpliga i södra Sverige där man ofta kör på våta vägar vintertid.

Med svenska ögon ska man också leta efter de vinterdäck i ADAC:s tabell som har bäst betyg i kategorierna ”Schnee” (snö) och ”Eis” (is). En annan viktig egenskap för svenska vägar är ”Gerausch” (buller). ”Spritverbrauch” står för bränsleförbrukning och ”Verschleiss” för slitage.

 

ADAC Winterreifentest 2018: Von ”gut” bis ”mangelhaft”

 

ADAC testar vinterdäck 2018 – ger både ris och ros
De bästa däcken med högst betyg hamnar längst upp i tabellen.
ADAC testar vinterdäck 2018 – ger både ris och ros
De däck som ADAC testat är så kallade mellaneuropeiska vinterdäck, eller kontinentala vinterdäck som de också kallas.

Vad säger lagen om vinterdäck?

Dubbdäck får användas mellan 1 oktober till 15 april. Om det råder vinterväglag får man använda dubbdäck även efter 15 april och det kan ju vara aktuellt i norra Sverige.

Lagen om vinterdäck gäller under de fyra vintermånaderna december–mars (1 december till 31 mars). ”Om det råder vinterväglag,” som det heter i lagtexten. När är det då ”vinterväglag”? Det finns ingen fast gräns för detta, som till exempel temperatur. Ytterst är det polis på plats som avgör om det råder vinterväglag – inte du.

Värt att notera är att det är absolut halast och sämst grepp när temperaturen ligger kring nollstrecket. Kombinationen av slask, is och vatten ger mycket låg friktion. I de sällsynta fall då en asfaltväg är helt torr kan den ge bra friktion även när det är minusgrader, men vägarna är oftast blöta eller isbelagda på vintern.

Vinterdäck ska ha minst tre millimeter spårdjup. På sommardäck är gränsen 1,6 millimeter.

Lagen om vinterdäck gäller personbilar, husbilar, lastbilar, lätta bussar och släpfordon som är kopplade till dessa. Vinterdäckslagen gäller för alla dessa fordon som körs i Sverige, även de som är utlandsregistrerade.

Det finns undantag från vinterdäckslagen. Man kan köra på sommardäck ”om det inte råder vinterväglag”.

Övriga undantag från vinterdäckslagen:

• Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

• Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.

• Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

• Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.

Värt att notera i sammanhanget är att försäkringsbolag ser allvarligt på olyckor som skett med sommardäck på vinterväglag. Det finns många exempel på bilförare som nekats ersättning för skador som uppstått på vintern när bilen varit försedd med sommardäck. Vissa bolag har även en extra självrisk om däcken inte uppfyllt lagkraven – till exempel varit för slitna.

Annons
Annons
Rulla till toppen