Porsche 935 är tillbaka med 700 hk – byggs i 77 exemplar

På 70-talet härjade Porsches långdistansracer på Le Mans och gick under smeknamnet "Moby Dick". Nu är den tillbaka.

Porsche 935 är tillbaka med 700 hk – byggs i 77 exemplar

När Porsche jagade VM-titlar i långdistansracingen 1976 hittade man ett kryphål i regelboken. Huvudstrålkastarna gick att flytta ned och då skapades den numera legendariska "flachbau-nosen" som förbättrade aerodynamiken.

Porsche 935 skulle bli framgångsrik på racingbanorna och till säsongen 1978 tog man fram en extrem kaross med långt utdragen nos och akter. Boxersexan modifierades och fick för första gången vattenkylning och fyra ventiler per cylinder, toppeffekten låg runt 750–845 hk. Det speciella utseende gav 935/78 smeknamnet "Moby Dick".

Vi vrider fram klockan 40 år och vips – Porsche 935 återuppstår! Som en del av 70-årsjubileumet (första Porschen byggdes 1948) har Porsche tagit fram en modern tolkning av gamla 935 Moby Dick. Precis som hos originalet baserar sig bilen på en gatmodell, i det här fallet Porsche 911 GT2 RS.

Den utdragna karossen gör att nya Porsche 935 mäter hela 487 centimeter på längden och är 203 centimeter bred. Höjden är 136 centimeter. Motorn lämnas i samma skick som hos 911 GT2 RS och det innebär att den turbomatade 3,8-liters boxern ger 700 hk och 750 Nm. Sjustegad PDK-låda är standard.

Nya Porsche 935 är avsedd för banbruk men är inte homologerad efter någon racingklass. Det har gett Porsche mera fria händer att välja funktioner och utseende, exempelvis har den kvar samma hjälpsystem som finns på gatbilen 911 GT2 RS (de går dock att koppla ur). Luftkonditionering ingår också.

Bland attributen som behövs för racingbanan hittar vi skyddsbur, säkerhetstank, racingstol (högerstolen är tillval), pneumatiska domkrafter och ett brandsläckningssystem. Bromsarna är ett tvåkretssystem med bromsvåg. 18-tumsfälgarna mäter 11,5 tum fram och 13 tum bak.

Porsche kommer bara att bygga 77 exemplar av sin jubileumsmodell 935 och priset startar vid 701.948 euro, alltså i runda slängar 7,2 miljoner kronor.

 

Originalbilen från 1978 och som vi ser är det ganska stora likheter mellan 935:orna. Föraren sitter till höger eftersom det är mest gynnsamt viktmässigt på en bana som går medurs, som Le Mans.

Porsche 935/78 togs fram för att vinna Le Mans, men det lyckades inte det året. Först 1979 blev det en vinst då Kremer-teamet vann 24-timmars.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Kul idé från Porsche!
67
5

Bilar till salu från Wayke.se