Nya BMW 3-serie G20 – här är alla fakta inför premiären på tisdag

Kungen är tillbaka. Körglad, krispig styrning och tekniskt förbättrad på en mängd områden. Roligast modellen i mellanklassen. Här är alla fakta vi vet idag, inför premiären imorgon tisdag. Din nya favorit? Kanske en kommande tjänstebil?

Dela på Facebook →
Nya BMW 3-serie G20 – här är alla fakta inför premiären på tisdag

Tisdag 2 oktober klockan 15:00 börjar livesändningen av premiärvisningen.

Under tre decennier var BMW 3-serie kungen av körglädje i mellanklassen. Roligare att köra än till exempel Audi A4 och Mercedes C-klass. Men sedan kom konkurrenterna ikapp – och förbi!

BMW 3-serie F30, 2012–2018, är absolut ingen dålig bil. Men den där riktigt krispiga körkänslan som finsmakaren vill ha finns inte. BMW gick därför tillbaka till ritborden och började om från början när de utvecklade nya G20, som internkoden lyder.

På tisdag 2 oktober är det dags att premiärvisa nya BMW 3-serien, G20, och vi vet att körglädjen är tillbaka. Vi har nämligen redan provkört nya BMW 3-serien, i form av 330i, på Nürburgring (premiumartikel). Med stålfjädrat sportchassi, 19-tumshjul och en ny typ av stötdämpare rullar nya 3-serien förvånansvärt komfortabelt men styr in helt underbart och är klippstabil även i höga hastigheter. Nya G20 är finkänsligare, ärligare och inger mer förtroende.

BMW har förbättrat 3-seriens torsionsstyvhet med 20 procent och chassikomponenternas infästning i karossen är 50 procent starkare. Tyngdpunkten har sänkts med 10 millimeter och 3-serien är 55 kilo lättare. De som vill ha mer komfort kan välja det adaptiva chassit med elektroniskt styrda stötdämpare.

Tekniskt bygger nya 3-serien på samma bygglåda (CLAR, Cluster Architecture) som flertalet andra BMW-modeller, därför är det inte omöjligt att även nya 3-serien går att beställa med luftfjädring.

Turbofyran på 2,0 liter i BMW 330i ger nu 258 hk och 50 Nm extra, alltså 400. Rödmarkeringen ligger strax under 7.000 rpm. En fin motor, även om den förstås inte kan jämföras med raka 3,0-liters sexan. Toppmodellen M340i M Performance får en effekt på cirka 360 hk. De som föredrar diesel väljer istället BMW M340d xDrive M Performance med runt 330 hk.

I den andra änden av skalan hittar vi BMW 318i som har samma trecylindriga 1,5-liters motor som nuvarande 3-serie (fast med partikelfilter). Fyrcylindriga 320d blir den snålaste versionen och med cirka 190 hk ger den en väldigt god kombination av prestanda och låg förbrukning. Här har vi alltså tjänstebilsfavoriten, även de följande åren. De som letar efter mer effekt kan välja sexcylindriga 330d med runt 260 hk.

 

På tisdag eftermiddag ska BMW premiärvisa nya 3-serien, G20. Tills dess får vi hålla till godo med maskerade bilder.

BMW har förbättrat 3-seriens torsionsstyvhet med 20 procent och chassikomponenternas infästning i karossen är 50 procent starkare. Tyngdpunkten har sänkts med 10 millimeter och 3-serien är 55 kilo lättare. Körglädjen är tillbaka i 3-serien!

Laddhybriderna blir allt mera populära och här får vi en väsentligt bättre, elektrisk räckvidd i BMW 330e. Förmodligen runt 60–80 kilometer, som hos BMW X5 xDrive45e. Den fyrcylindriga bensinturbon på 2,0 liter får draghjälp av en elmotor på cirka 100 hk och en systemeffekt runt 280 hk, tillräckligt för 0–100 på strax under sex sekunder.

Eftersom BMW 330e är så kraftfull och snabb lämnar den ett utrymme för en "billig" 225e, sannolikt med mindre elmotor men fortfarande en laddhybrid.

Ett av ryktena som snurrar på nätet är att BMW 225e får samma drivlina som Mini Cooper SE Countryman All4. I det fallet ger drivlinan 88 hk (65 kW) elektriskt på bakhjulen – tillräckligt för en topphastighet på 125 km/h. Den trecylindriga bensinturbon ger 136 hk (100 kW), kopplad till en sexstegad Steptronic automatlåda. Sammanlagd systemeffekt hos Mini All4 anges till 224 hk och 385 Nm, tillräckligt för 0–100 km/h på 6,9 sekund.

Med lågt CO2-utsläpp kan både BMW 330e och 325e bli intressanta i Sverige som tjänstebilar, inte minst som Touring-modell – OM nu BMW kan förmå sig att bygga kombinationen kombibil och laddhybrid. Det har BMW inte gjort förut men kanske borde Volkswagens framgångar med Passat Sportscombi GTE inspirera till ett nytänkande?

Förutom laddhybriderna BMW 330e och 325e lär vi snart även se mildhybrider – eller lätthybrider, som de borde heta – hos nya 3-serien. De laddas inte upp med sladd och har inte så lång elektrisk räckvidd (mindre, lättare och billigare batteri), men som elhybrid går det att spara in mycket bromsenergi – något som behövs för att uppfylla EU:s allt tuffare CO2-mål i början av 20-talet.

Sedanmodellen G20 får givetvis sällskap under 2019 av en kombiversion (G21) och under 2020 börjar lanseringen av 4-seriens versioner som Coupé (G22), Gran Coupé (G24), Grand Touring (G26) och Cabriolet (G23). Här kan vi förvänta oss likartade drivlinor som snart erbjuds till nya 3-serien.

 

Vår illustratör Schulte Design tror att nya BMW M4 ser ut ungefär så här när den presenteras 2019, eller eventuellt 2020.

Det kommer förstås även en ny generation M3 (internnamn G80) och M4 Coupé (G82) samt M4 Cabriolet (G83). Det blir den sjätte generationen M3 och tack vare den viktbesparande plattformen CLAR kommer det att innebära lägre vikt än föregångaren. Men räkna inte med fyrhjulsdrift i nya M3, som i senaste BMW M5, det blir alltför tungt och dyrbart.

Sannolikt presenteras nästa generation BMW M3 (G80) på Frankfurtsalongen 2019. Den sexcylindriga turbomotorn på 3,0 liter känner vi igen, men den kan få stöd av en elmotor i transmissionen och den raka sexan får även 48V-teknik. Med 48 volt kan man ansluta en "elektriskt turbo", eller en elektrisk kompressor – ungefär som Mercedes har gjort med sina nya, raka bensinsexor.

Toppeffekten i nästa M3 kan vi bara sia om, men eftersom både Mercedes och Alfa Romeo numera ligger över 500 hk i den här storleksklassen är det förmodligen någonstans där M3 och M4 hamnar. Fördelen med eldriven kompressor är att fördröjningen i turbomatningen vid låga varvtal kan elimineras. Dessutom kan elmotorn i hybriddriften också bidra med kraft vid låga varvtal.

 

BMW streamar sin premiärvisning av BMW 3-serie 2 oktober, med början klockan 15:00.

 

Tekniskt bygger nya 3-serien på samma bygglåda (CLAR, Cluster Architecture) som flertalet andra BMW-modeller, vilket bland annat innebär att 55 kilo har bantats bort.

Vår illustratör Schulte Design tror att nya BMW 3-serien ser ut ungefär så här. På tisdag får vi se den riktiga bilen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Nya 3-serien lovar gott – min favoritbil i segmentet!
103
8