Volvoköpare klagar på lång leveranstid: "Känns alldeles tröstlöst"

Premium Flera auto motor & sport-läsare berättar om långa väntetider på nya Volvomodeller som beställs från fabrik. En av dem får vänta tio månader på en ny bil – och fick själv ringa säljaren för att ta emot beskedet.

Volvoköpare klagar på lång leveranstid: "Känns alldeles tröstlöst"

Biltillverkarna kämpar med ett angenämt problem. Den svenska bilförsäljningen har gått på högvarv i år och när det gäller elbilar och laddhybrider har vi tidigare skrivit om att leveranstiderna kan vara extremt långa – i vissa fall över ett år.

Då kan vissa bilmärken redan ha lanserat en ny eller uppdaterad version av bilen innan den blir levererad.

Vi har varit i kontakt med flera läsare som beställt en ny Volvo från fabrik och där leveransen dragit ut på tiden.

En av läsarna beställde en XC40 i mars med utlovad leverans till midsommar. Men i augusti fick hon veta att den inte kunde levereras förrän vid jul. Då bytte hon till en XC60 med utlovad leverans i oktober eller november. Men den ser nu inte ut att kunna levereras förrän tidigt nästa år.

Det innebär alltså en kombinerad väntetid från beställning till leverans på tio månader, inklusive byte från XC40 till XC60.

"Det känns alldeles tröstlöst just nu. Vi står inte helt utan bil, som tur är. Jag har en Volvo XC60 idag och den ska säljaren ta i inbyte. Vi brukar sälja våra bilar men vi gjorde inte så den här gången. Så det är tur i oturen, kan man säga."

• Har du fått skriftligt att bilarna ska levereras innan ett visst datum, eller bara muntligt?

"För XC40:n som jag beställde först skrev säljaren det på kontraktet, att den skulle levereras innan den nya skatten, den 1 juli. Med XC60:n har jag bara fått det muntligt, det står tyvärr inte på kontraktet. Det tänkte ju inte jag på först utan jag litade på det han sa."

• Kunde säljaren ha gjort något annorlunda tycker du?

"Om han hade sagt från början att det är tio månaders leveranstid hade jag ju vetat om det. Då kan jag ta ställning till om jag vill köpa den eller välja ett annat märke. Jag är ingen Volvofantast – jag kunde lika gärna ha köpt en Audi eller BMW, det spelar inte mig någon roll – men det är deras löften om att bilen ska komma när den inte gör det som är jobbigt."

"Det är ju flera månader det är tal om, inte några veckor. Det känns väldigt tråkigt."

En av anledningarna till att många biltillverkare generellt har svårt att leverera bilar i tid är den nya körcykeln WLTP. Alla bilmodeller som ska säljas i EU måste testas om i den nya körcykeln som är hårdare än den gamla NEDC-körcykeln för att ge mer verklighetstrogna siffror.

Hos många biltillverkare har WLTP orsakat kaos, med modeller som måste arbetas om eller säljstoppas. Det gäller då särskilt bilmärken med extremt många kombinationer av modeller och versioner, som Volkswagenkoncernen.

Även bonus/malus-systemet har ställt till en hel del problem för biltillverkarna som i många fall tagit emot många beställningar före den 1 juli från köpare som ville komma undan den högre skatten.

Trots leveransproblemen slår Volvo produktionsrekord på Torslanda. Volvo har tillverkat sin 200.000:e bil i fabriken. För fyra år sedan var tillbyggnaden TA3 klar som ökade kapaciteten med 50 procent och samtidigt infördes treskift.

Juristen: Då kan du riva kontraktet

När bilen ska levereras ska normalt stå skriftligt i köpeavtalet, enligt Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.

"Leveransdatum för nya bilar kan dock vara beroende av ledtider hos tillverkaren vilket kan göra det svårt för återförsäljaren att ange en specifik leveransdag", säger hon.

Har du inte avtalat om någon leveranstid anges det i Konsumentverkets branschöverenskommelse med MRF att leveranstiden ska vara 12 veckor för en ny bil och 16 veckor för specialbeställda bilar.

För att kunna häva avtalet ska förseningen vara av "väsentlig betydelse" för kunden. Man tar då hänsyn till hur stor förseningen är och konsumentens behov av bilen. Om du till exempel bor på landet och inte kan ta dig till jobbet förrän bilen kommer underlättar det för att kunna häva avtalet.

"Det kan alltså se olika ut beroende på omständigheterna i varje enskilt fall", säger Charlotte Söderlund.

Fler läsare som fått vänta länge

Vi frågade läsarna om det finns fler som behövt vänta länge på sin bil – och det fanns det.

Tröttnade – och köpte ett annat märke

"Jag försökte köpa en Volvo XC40 D4 AWD Inscription tidigare i september och fick preliminär leverans i början av februari 2019. Det blev en Range Rover Evoque till ett kraftigt rabatterat pris istället. Tycker att Volvon var att föredra körmässigt men jag är nöjd med Evoquen komfortmässigt och den bilen blev nästan 150.000 kronor billigare än en Volvo XC40."

Gick inte att registrera

En läsare berättar att han väntade i flera veckor medan den nya bilen stod hos handlaren, men inte kunde registreras in på grund av "tekniska problem".

"Det slutade med att bilen registrerades i mitten på juni ungefär. Om jag minns rätt berodde felet delvis på att fel värden för totalvikten och släpvikten anmälts till Transportstyrelsen. När det väl rättats till tog det en stund innan det rättades manuellt och bilen kunde få ett registreringsnummer."

"Säljaren lika förtvivlad som jag" 

"Jag beställde en fabriksny Volvo XC40 den 12 februari 2018, alltså vecka 7. Då lät det som att bilen åtminstone skulle kunna levereras innan den 1 juli så jag skulle slippa den nya bonus/malus-skatten. Någon gång i april–maj fick jag preliminärt leveransdatum vecka 38. Det är alltså 31 veckor, vilket är helt sjukt."

"Jag kontaktade säljaren och han var lika förtvivlad som jag. Säljaren har dock hållit kontakten med mig under resans gång, och vi har haft en bra dialog. Den nya bilen levererades vecka 36. Det var en lång och jobbig väntan kan jag lova."

Framflyttad till i jul

"Beställde en XC60 T8 i mars med löfte om leverans månadsskiftet juni/juli. Blev vecka 49 när den kom upp i Min Volvo-appen. Nu är den framflyttad nästan en månad till vecka 52. Det värsta är att handlarna inte får någon information."

Volvos svar: Vi har normala leveranstider

Det finns inga generella problem med långa leveranstider för Volvos modeller, enligt Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars.

"Sett till totalmarknaden har vi en bra leveranssituation. Det finns några få undantag där efterfrågan är mycket hög, roligt för oss, men det förlänger ju dessvärre väntetiden för några av våra kunder och vi förstår att det kan upplevas som jobbigt när man väntar på en ny bil", säger hon.

Den normala rutinen är att köparen får ett preliminärt leveransbesked från säljaren. Kunden har också möjlighet att följa processen från byggnation till leverans med tjänsten Min Volvo. Leveransbeskedet som säljaren får när köparen skriver under beställningen är alltså inte skrivet i sten, utan preliminärt.

När bonus/malus-systemet infördes var det en otroligt hektisk period för Volvo, menar Annika Bjerstaf. Det kan vara en anledning till att kunder fått leveransdatumet framflyttat.

"De kunder som har drabbats av förseningar här har vi tagit hand om och kompenserat", säger hon, och fortsätter:

"Leveranstider är också något som skiljer från modell till modell, motorval, specifikationer med mera, det går därför inte att prata om en generell leveranstid."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kan absolut tänka mig att vänta tio månader på en ny bil om jag vet om leveranstiden innan jag beställer.
15
10

Bilar till salu från Wayke.se