Skoda Kodiaq RS – storsuven blir både sportig och lyxig

Skodasuvar är inte något man vanligtvis förknippar med hård kurvtagning och snabb acceleration. Nu kan det dock bli ändring på det när Skoda kommer i RS-utförande.

Skoda Kodiaq RS – storsuven blir både sportig och lyxig

Skoda kramar ur 240 hästar och 500 Nm ur den raka tvålitersdieseln med dubbla turbo som ska driva Kodiaq RS. Det är tillräckligt för att få den sjusitsiga Kodiaq från stillastående till 100 på 7 sekunder blankt. Dessutom utrustas bilen med variabel fyrhjulsdrift och ett adaptivt chassi med ställbar fjädring i sex olika lägen.

Utöver en vassare maskin finns det en del kosmetiska detaljer som skiljer Kodiaq RS från vanliga Kodiaq. Bland annat är både front och bak omarbetade för ett sportigare utseende, RS-loggor lite här och var samt, för första gången på en Skoda, 20-tumsfälgar.

Invändigt är det också sportigt, med Alcantara i säten och dörrsidor och kolfiber i instrumentpanelen. Noterbart är också att Skodas Virtual Cockpit (digitala instrument) som är standardutrustning i Skoda Kodiaq RS har en sportfunktion där varvräknare och hastighetsmätare är centrerat i instrumentklustret.

Försäljningen av Skoda Kodiaq RS drar igång strax efter Parissalongen nu i oktober.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Skoda har lyckats bra med Kodiaq RS.
75
2