Aston Martin Valkyrie har en 6,5-liters V12-motor på 1.150 hk – som låter fantastiskt

Vid 11.000 rpm låter V12:an som gamla tiders F1-motorer och pumpar ur sig 1.150 hk. Skruva upp volymen och njut!

Aston Martin Valkyrie har en 6,5-liters V12-motor på 1.150 hk – som låter fantastiskt
Om ni undrar var fötter och pedalställ sitter så är de placerade "upptill", som på en Formel 1 bil.

Aston Martins hyperbil Valkyrie närmar sig färdigt skick, inför leveranserna nästa år. I en film som vd Andy Palmer lagt ut på twitter får vi ett första smakprov på hur V12-motorn låter.

V12:an är konstruerad av Cosworth och de låter motorn varva till hela 11.000 rpm. Inte oväntat så påminner Valkyrie om gamla tiders F1-motorer.

Motorljudet låter ganska instängt, vilket får oss att tro att inspelningen skett i en motorbromsbänk. De mera avancerade bänkarna kan efterlikna racingbanor och även skapa g-krafter för att säkerställa att motorsmörjningen fungerar i alla lägen.

Aston Martins hyperbil – konstruerad av F1-geniet Adrian Newey – gick först under arbetsnamnet AM-RB 001. Inte speciellt smidigt på tungan men sedan hittade Aston Martin ett bättre namn: Valkyrie. Namnet Valkyrie är det engelska namnet för isländska Valkyria, ett kvinnligt andeväsen som har sina rötter i nordisk mytologi.

Valkyrie ansluter till en lång tradition av "V-namn" som började 1951 med Aston Martin Vantage. Från början var Vantage en motorstarkare prestandaversion av Aston Martin DB2 och modellnamnet blev använt på allvar från och med DB5. Sen har det fortsatt med V-namn hos Aston Martin. Efter Vantage har vi fått Virage, Vanquish och senast Vulcan – sportvagnen som bara är byggd för bana.

Aston Martin Valkyrie utvecklas med Adrian Newey och Red Bull Advanced Technologies, samt en mängd namnkunniga leverantörer. I skrivande stund sägs Valkyrie vara klar till 90 procent. Leveranserna ska inledas nästa år.

 

Det här vet vi om Aston Martin Valkyrie:

• Valkyrie får en helt nykonstruerad V12-motor (utan turbo) på 6,5 liter som ger cirka 1.150 hästkrafter vid 11.000 rpm. Motorn är konstruerad av Cosworth, legendariska motorbyggare inom Formel 1. Motorn är givetvis mittmonterad och bilen får KERS energiåtervinning à la Formel 1. Utöver förbränningsmotorn kommer det alltså även ett tillskott från en elmotor.

• Endast 150 gatlegala exemplar av Aston Martin Valkyrie ska byggas. Därtill kommer 25 bilar som bara är avsedda att användas på bana.

• Valkyrie ska byggas hos Aston Martin Special Operations i Gaydon (Warwickshire), som tidigare gjort Aston Martin One-77. Första leverans sker under 2019.

• Valkyrie är skapad av en kolfiberstruktur med fokus på mycket starkt nedåttryck, som skapas av bilens undersidor och i väldigt liten grad av påhängda vingar och spoilers, en konstruktion givetvis signerad Adrian Newey. (Enda vingen är en liten bakvinge som ska stabilisera bilen i hög fart).

• Valkyrie kommer att väga runt 1.000 kg.

• Aston Martin Valkyrie ska kunna klockas för varvtider på Silverstone som ligger i nivå med Formel 1-bilar.

• Fjädring och transmission sägs ha skapats från grunden av Newey och utvecklats hos Red Bull Advanced Technologies. Fjädringen är av F1-typ med push rods och vi kan förvänta oss ett aktivt fjädringssystem. Uppgifter säger att vi kan förvänta oss kurvkrafter på 4,5 G.

• Aston Martin Valkyrie får en toppfart på 400 km/h (250 mph).

• Vid toppfart alstras ett nedåttryck (downforce) på cirka 1.800 kilo. Rent teoretiskt kan alltså Aston Martin Valkyrie köras upp och ner i exempelvis en tunnel, precis som F1-bilar.

• Aston Martin Valkyrie utvecklas med Adrian Newey och Red Bull Advanced Technologies, samt en mängd namnkunniga leverantörer som till exempel Cosworth (motor), Ricardo (transmission), Michelin (däck), Alcon (bromsar), Wipac (ljusteknik) och Bosch (elektronik).

• Priset för en Aston Martin Valkyrie hamnar på cirka 30 miljoner kronor.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Vilket fantastiskt motorljud!
79
11