Volvos designer Anders Gunnarson berättar ”En Volvo Cross Country måste ha rätt stance”

Premium Hållningen måste vara rätt, säger Volvos designer Anders Gunnarson, som också berättar hur V60 Cross Country togs fram.

Volvos designer Anders Gunnarson berättar ”En Volvo Cross Country måste ha rätt stance”
En Volvo Cross Country måste ha lite attityd, och rätt "stance", enligt Volvos designer Anders Gunnarson.

Anders Gunnarson är design managerVolvo Cars och det är han som lett arbetet med den exteriöra designen på Volvo V60 Cross Country. Det är en påtagligt nöjd och stolt arbetsledare som nu visar upp nya CC-modellen och kan berätta hur arbetet gått till.

Att designa en Cross Country kan tyckas vara ett enkelt uppdrag, men det ligger mycket arbete bakom den färdiga modellen.

Anders Gunnarson, AG: För oss är det viktigt att en Cross Country modell har rätt "stance", som vi säger. "Hållning" är kanske ett lämpligt ord, på svenska. Bilen måste stå på marken på rätt sätt och ge precis det intryck vi eftersträvar. Det kräver vissa optiska attribut. En Cross Country modell måste till exempel ha en högre markfrigång, som ska synas tydligt. Vi har höjt bilen 60 millimeter.

Sedan lägger vi till skärmbreddarna och de ville vi utforma på ett sofistikerat sätt, så att det inte känns som att man klistrat dit något ovanpå. De ska smälta in och där har vi lyckats, tycker jag. För att skärmbreddarna och hjulen ska linjera och här har vi flyttat ut fälgarna med 22 millimeter, en detalj som kanske inte alla ser men vi tycker det är viktigt för helhetsintrycket.

Däcken har 13 millimeter större diameter, vilket fyller ut hjulhusen på ett bra sätt. De större hjulen bidrar också till helheten och vi ville ha fyra tydligt markerade hörn på V60 Cross Country. Det uppnår vi med de stora hjulen och markerade skärmbreddarna.

auto motor & sport, AMS: Fronten är lite annorlunda, hur tänkte ni där när de första skisserna gjordes?

AG: Det nedre partiet på fronten har vi flyttat upp, optiskt, för att markfrigången ska synas och bilen ska se kapabel ut. Vi vill att bilen ska se tuff och stark ut, som att den tål och klarar av terrängkörning.

AMS: De här ljusa listerna är gjorda i rostfritt, borstat stål?

AG: Det stämmer. Vi ville ha en autentisk känsla och fick kämpa för att få använda rostfritt stål istället för en lackerad plastpanel. Vi vill ha riktiga grejer, det ger rätt kvalitetsintryck. De ljusa partierna ger en stark kontrasteffekt på de mörka plastytorna. Vi lade också ner mycket tid på att få detaljerna att smälta in, med minimala spalter utan glipor. Det ska inte se påklistrat ut. Vi är hemskt nöjda med just de detaljerna för det ger en sofistikerad känsla.

AMS: Hur lång tid tar det att designa en Cross Country modell?

AG: Det är inte helt lätt att sätta en gräns, eller ge en tid. Vad jag kan säga däremot är att den kreativa fasen är förvånansvärt kort. Det går snabbt att bestämma utseendet. Men det stora jobbet är sedan att översätta idéerna till konkreta komponenter, att få allt att se ut precis så som vi vill. Att konstruera delarna tar mycket mer tid, minst 80 procent av tiden. Vi jobbar alltid i stora team och går igenom alla snitt, ned till en precision på en tiondels millimeter. Parallellt med det gäller det att tänka produktionstekniskt också, verktygen måste fungera. Det krävs många möten innan allt är klart.

AMS: Hur ofta blir ni osams?

AG: Det händer väl ibland att vi har olika åsikter om vad som blir bäst. Men faktum är att vi jobbar professionellt och med stor respekt för varandras kunskaper. Vi på Volvo är duktiga att jobba i team. Det märks hos våra konsulter som gillar att jobba hos oss då det är en väl strukturerad process med god stämning.

AMS: Var det något i designarbetet med V60 Cross Country som ni fick kompromissa med?

AG: Nej, faktiskt inte. Jag kan inte peka ut något som känns "fel", eller hur man nu vill uttrycka det. Att ta fram en bil är alltid en kompromiss, så ser själva arbetet ut. Vi jobbar med de visuella intrycken, men det är bara en del av allt som måste fungera. Helt ärligt kan jag säga att vi är jättenöjda med V60 Cross Country. Jag känner mig väldigt stolt när jag står här och presenterar bilen idag.

Anders Gunnarson är design manager på Volvo Cars och det är han som lett arbetet med den exteriöra designen på Volvo V60 Cross Country. Det är en påtagligt nöjd och stolt arbetsledare som nu visar upp nya CC-modellen och kan berätta hur arbetet gått till.

Markfrigången under en Cross Country modell måste vara tydlig, därför höjer man upp den nedre delen av frontpartiets horisontella linje.

Hjulhusen har fått fälgar som är utflyttade, för att markera "fyra stora hjul i vardera hörn". Små skillnader, men det har betydelse.

De här detaljerna i borstat, rostfritt stål monteras i efterhand. En sats med fem delar kostar ungefär 6.500 kronor och monteringen görs hos bilhandlaren. Om man i framtiden köper en Volvo V60 Cross Country utan de här rostfria detaljerna så går de alltså att eftermontera.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker att Volvo V60 Cross Country ser riktigt bra ut!
53
9