Mercedes-AMG V12 Biturbo fasas ut – ersätts av V8 Biturbo hybrid

V12:an går mot sitt slut, det bekräftar Mercedes. I dess ställe kommer nya, elektrifierade och kraftfulla versioner av 4,0 V8 Biturbo.

Mercedes-AMG V12 Biturbo fasas ut – ersätts av V8 Biturbo hybrid
Modellbeteckningen S 65 och därmed V12 Biturbo är på väg att försvinna in i Mercedes historik.

Beslutet har hängt i luften en tid, men nu är det officiellt: Mercedes lägger ner sina V12-modeller. Mercedes-AMG V12 Biturbo får leva kvar till slutet av livscykeln på nuvarande modeller, men sedan försvinner beteckningen S65.

Det är chefen för Mercedes-AMG, Tobias Moers, som berättar för GoAuto.com att motorn M279 6,0 V12 Biturbo försvinner. Nuvarande S-klass kom 2014 och det innebär rimligen att V12:orna fasas ut om ungefär två år. De modeller som redan försvunnit är roadstern SL65 och gamla G-Wagen G65.

V12:orna ska ersättas av elektrifierade versioner av 4,0 V8 Biturbo och de behövs för att möta konkurrensen från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. De nya, sportiga laddhybriderna från Mercedes kan få en toppeffekt på runt 800 hk, så framtiden är inte allt för dyster trots allt.

 

I Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé ger V12 Biturbo motorn 630 hk (463 kW) och 1.000 Nm.

Det är den här motorn som ska vidareutvecklas med elektrifiering. Mercedes-AMG 4,0-liter V8-Biturbo, med interkoden M177, kan som laddhybrid ge upp mot 800 hk.

Ferrari och Lamborghini ska behålla sin V12:or, men det är osäkert hur länge. Hos Mercedes närmar sig slutet, om ett par år är V12:orna borta.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kommer att sakna V12:orna! ( =gasa)
147
30