Efter anmälningsstormen – nu stäms biltjänsten

Många svenska bilägare får brev från Svensk Fordonsgaranti med ett erbjudande om att teckna en extra garanti för bilen. Men brevet är krångligt formulerat och...
Annons

Många svenska bilägare får brev från Svensk Fordonsgaranti med ett erbjudande om att teckna en extra garanti för bilen.

Men brevet är krångligt formulerat och många tolkar det som att de måste betala för att inte riskera att stå helt utan skydd om bilen går sönder.

Svensk Fordonsgaranti har ingenting med bilens fabriksgaranti eller med biltillverkaren att göra, och Konsumentombudsmannen väljer nu att stämma företaget. KO har fått in över 860 anmälningar mot företaget.

”Vi ser mycket allvarligt på företagets marknadsföringsmetoder. När man läser brevet är det lätt att tro att det är riskfyllt att inte betala, att man står helt utan skydd. Det är också lätt att tro att utskicket kommer från bilfirman där man köpt bilen eller fått den servad”, säger Carolina Andersson, processråd vid Konsumentombudsmannen, i ett pressmeddelande.

Svensk Fordonsgaranti har köpt en miljon adressuppgifter till bilägare från Transportstyrelsen. På så sätt kan de skicka ut erbjudanden till bilägarna. Nu har Transportstyrelsen stoppat försäljningen av adressuppgifter till Svensk Fordonsgaranti – men företaget har ändå fortsatt skicka brev.

Företaget kan tvingas betala en miljon kronor i marknadsstöringsavgift, ett slags böter.

Annons
Annons
Rulla till toppen