Digital servicebok ska sätta stopp för fusket med servicestämplar

Falska servicestämplar som säljs på nätet är förlängningen av fusket med skruvade mätare. Nu hoppas branschen att digitala serviceböcker ska stoppa bluffarna.

Digital servicebok ska sätta stopp för fusket med servicestämplar

Stämplar till salu på nätet – för hemmaservice eller fusk?

När du ska köpa begagnad bil är serviceboken och dess stämplar viktiga att kontrollera. Den är ett värdepapper och en komplett servicebok är ett viktigt försäljningsargument.

Men med jämna mellanrum avslöjas fusk med bilens viktigaste värdepapper. Allra senast i Norge där norska TV2:s bilsajt Broom avslöjat att någon sålt servicestämplar via den norska motsvarigheten till Blocket, finn.no.

För några hundralappar får du en stämpel så att du själv kan stämpla och signera din bils servicebok. När sajten kontaktar försäljaren menar han att "det är bra för de som gör service själva och på det viset kan dokumentera det".

"För mig är detta att betrakta som dokumentförfalskning, och tyvärr är nog inte alla bilköpare så vakna att de kommer att upptäcka det", säger Brooms bilexpert Benny Christensen till TV2.no.

Redan 2010 fanns rapporter i svenska bilforum om annonser på Tradera där någon sålde servicestämplar från en känd verkstadskedja. Och 2013 åtalades tre malmöbor i 20-årsåldern för grovt bedrägeri. De hade satt i system att köpa in högmilade bilar, manipulera mätarställningen och skapa en ny servicebok.

De hade kommit över en Bilia-stämpel, och en av de åtalade berättade att han visste att det fanns fler stämplar i omlopp.

"Det här är givetvis mycket allvarligt och dyker upp med jämna mellanrum. Skruvade mätare och förfalskade serviceböcker hör dessutom ihop", säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF), till auto motor & sport.

Bo Ericsson, vd för Svenska Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Han berättar att det skruvas mätare så att det totala värdet på bilparken i Europa ökar med 90 miljarder kronor per år. Och skruvas mätare måste serviceboken också "synkas"…

"Det är ett jätteproblem som kostar vanliga bilköpare enorma pengar", säger Bo Ericsson.

Vad kan du då som bilspekulant göra för att avslöja eventuellt fuffens?

"Kontrollera serviceboken noga. Stämpeln ska vara från en specifik verkstad och inte bara en logotyp för bilmärket. Kolla datum och milställning. Om du tycker det verkar skumt: konfrontera säljaren", säger Benny Christensen på TV2.no.

Ett annat sätt är att göra ett stickprov på någon av servicestämplarna och kontrollera med verkstaden som sägs ha gjort den.

"Du kan också be att få se fakturor från servicen", säger Bo Ericsson vid SFVF.

Men det stora hoppet inför framtiden heter digitala serviceböcker. Det fysiska häftet försvinner och istället lagras allt via verkstaden och i bilens system.

Ett flertal biltillverkare har redan inrättat egna digitala serviceböcker. Mazda började redan 2006, Mercedes följde två år senare. Numera har även VW-gruppen, Ford, BMW och Hyundai olika former av digitala serviceböcker.

2017 lanserade SFVF själva en digital servicebok som man vill att alla verkstäder ska använda. Skillnaden mellan denna servicebok och biltillverkarnas lösning är att inte bara verkstad/fordonshandlare utan även fordonets ägare får tillgång till serviceboken. I den digitala serviceboken finns all servicedata lättillgänglig. Vid försäljning av bilen tar den nya ägaren över accessen till serviceboken.

"Vår servicebok fungerar för alla bilmärken. Verkstaden registrerar servicen och efter 48 timmar är den huggen i sten och går inte att manipulera. Vi tycker den är bra och vi har den norska bilbranschen med oss." 

• Har du digital servicebok eller har du råkat ut för fusk? Kommentera nedan eller skicka mejl till reportern.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har digital servicebok till min bil!
104
56