Stor genomgång: Här får du mest elbil för förmånsvärdet

PREMIUM En elbil kan bli förbluffande billig som tjänstebil jämfört med en vanlig förbränningsbil. Men det kan också bli precis tvärt om, visar vår granskning av elbilarna med mest räckvidd i förhållande till förmånsvärdet.
Annons

Det har hänt mycket på räckviddsfronten de senaste åren. Det är inte alls ovanligt att nya elbilar fixar 30–40 mil på en laddning, om inte mer – även i lilla småbilsklassen.

För att jämföra räckvidden i olika elbilar har vi satt ihop en lista över modellerna med längst räckvidd i förhållande till priset. Det är helt enkelt en lista över elbilarna med mest räckvidd för pengarna.

Nu publicerar vi ytterligare en lista, som riktar in sig mer på tjänstebilisterna. Vi har jämfört räckvidden i olika elbilar i förhållande till bilens förmånsvärde – alltså det belopp du som förmånsbilist skattar för.

Småbilarna förbluffande billiga

Ett lägre förmånsvärde är bättre, och det går att komma förbluffande billigt undan genom att välja en liten elbil. Allra lägst förmånsvräde har Opel Corsa-e med bara 1.296 kronor i månaden. Bäst i förhållande till sin räckvidd är dock Renault Zoe.

Teslas modeller finns en bit ned på listan. Bäst är Model 3 Long Range Dual Motor med samma förmånsvärde som Polestar 2. Men eftersom Teslan har längre räckvidd blir förmånsvärdet per räckviddskilometer något lägre.

De tyska suvarna Mercedes EQC och Audi e-tron är alla ganska dyra i förhållande till sin räckvidd, men billigare än Tesla Model X. Vi kan också se att flera olika versioner av samma bil faktiskt har samma förmånsvärde trots att de är olika dyra och kan ha olika effekt eller räckvidd – se BMW i3/i3s och Hyundai Kona med olika stora batteripaket.

Allra värst är Porsche Taycan Turbo S med ett förmånsvärde på nästan 22.000 kronor i månaden. Kombinerat med en räckvidd som knappast är klassbäst blir kostnaden skrämmande hög.

Hela listan: Räckvidd per tjänstebilskrona 

Bilmodell Förmånsvärde (kr) Räckvidd
WLTP (km)
Förmånsvärde per km
Renault Zoe (nya modellen) 1.382 395 3,50 kr
Opel Corsa-e 1.296 330 3,93 kr
Peugeot e-208 1.343 340 3,95 kr
Kia e-Soul 1.953 452 4,32 kr
Hyundai Kona Electric (64 kWh) 2.000 449 4,45 kr
Kia e-Niro 2.089 455 4,59 kr
Nissan Leaf E+ 1.953 385 5,07 kr
Volkswagen e-Up 1.414 260 5,44 kr
BMW i3 1.907 310 6,15 kr
Nissan Leaf 1.784 270 6,61 kr
BMW i3s 1.907 285 6,69 kr
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 3.791 560 6,77 kr
Hyundai Kona Electric (39 kWh) 2.000 289 6,92 kr
Tesla Model 3 Standard Range Plus 2.999 409 7,33 kr
Polestar 2 3.791 500 7,58 kr
Tesla Model S Long Range 4.743 610 7,78 kr
Mini Cooper SE 2.321 270 8,60 kr
Hyundai Ioniq Electric 1.766 204 8,66 kr
Volkswagen e-Golf 2.096 233 9,00 kr
Jaguar I-Pace 4.658 470 9,91 kr
Audi e-tron 50 Quattro 3.729 300 12,43 kr
Mercedes EQC 6.158 470 13,10 kr
Audi e-tron 55 Quattro 5.400 411 13,14 kr
Tesla Model 3 Performance 8.649 530 16,32 kr
Tesla Model S Performance 9.840 590 16,68 kr
Tesla Model X Long Range 8.826 505 17,48 kr
Tesla Model X Performance 10.417 485 21,48 kr
Porsche Taycan Turbo 14.586 450 32,41 kr
Porsche Taycan Turbo S 21.818 410 53,21 kr

Vi har räknat på bilens instegspris (billigaste versionen, inga kampanjpriser) utan extrautrustning. Priserna är hämtade från Skatteverkets webbtjänst för att beräkna förmånsvärde.

Så beräknas förmånsvärdet på elbilar

Förmånsvärdet för elbilar jämkas ned till en nivå som matchar förmånsvärdet för motsvarande vanlig bil. I första hand bör man göra jämförelsen med bilar av samma märke och årsmodell. I andra hand kan man jämföra med nybilspriset för ”närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen”.

Ett exempel är Tesla Model 3 Long Range Dual Motor med ett grundpris på 685.000 kronor. Om den varit en konventionell förbränningsmotorbil skulle den haft ett förmånsvärde på 114.742 kronor per år, ej inräknat fordonsskatt (9.562 kronor i månaden). Men efter jämkning blir det bara 45.503 kronor per år (3.792 kronor i månaden).

Anledningen till att det blir så stor skillnad beror på justeringen av det förmånsgrundande priset.

Skatteverket uppger att de begär in prisuppgifter från generalagenterna och ber dem samtidigt redovisa sin syn på vilken bil med konventionellt drivmedel som är jämförbar med respektive miljöbil som de lanserat. Myndigheten säger att detta är ett komplement till deras egen bedömning.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen