Just nu: Grönt ljus för miljözoner i Stockholm

Miljöpartiet har kommit överens med Alliansen i Stockholm, som nu tillsammans har majoritet i kommunfullmäktige för att hålla Sverigedemokraterna borta. Ett resultat av det är...
Annons

Miljöpartiet har kommit överens med Alliansen i Stockholm, som nu tillsammans har majoritet i kommunfullmäktige för att hålla Sverigedemokraterna borta.

Ett resultat av det är att miljözonerna, som stänger ute de smutsigaste bilarna från vissa områden, verkar blir av. Det var ett av kraven från Miljöpartiets sida. Samtidigt har Moderaterna gått till val på att de inte ska bli av.

Än så länge är det dock oklart exakt var miljözonerna blir av. Miljöpartiet pratar om miljözoner enligt ”klass 2” med förbud mot äldre bensin- och dieselbilar (som inte klarar Euro 5-utsläppskraven) på Hornsgatan, men i förslaget vi skrev om förra året skulle betydligt större områden än så omfattas.

”Vi inrättar miljözoner på Hornsgatan och vi kommer också se över om vi ska inrätta miljözoner på enskilda gator med bevisligen dålig luftkvalitet, så att de smutsigaste bilarna försvinner, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till Sveriges Radio.

Han vill också lägga en miljard kronor på att bygga ut cykeltrafiken. Målet är att i princip bara el- och gasbilar ska köra i Stockholms innerstad om tolv år, 2030.

Just nu: Grönt ljus för miljözoner i Stockholm
Motorvägen Östlig förbindelse ser inte ut att bli av. Illustration: Trafikverket

Samarbetet innebär också att motorvägen som Alliansen ville bygga öster om Stockholms innerstad, Östlig förbindelse, inte verkar bli av.

Östlig förbindelse har diskuterats länge, men kritikerna hävdar att motorvägen precis som andra nya motorvägsbyggen inte kommer lätta på köerna utan istället göra dem värre.

Så funkar miljözonerna

• Klass 1: Tunga fordon förbjuds i vissa områden.
• Klass 2: Här måste personbilar klara Euro 5-utsläppskraven för att få köra. Kraven infördes i september 2009. Om fyra år, 2022, ändras kraven och då får bara Euro 6-godkända bilar köras här.
• Klass 3: Här tillåts bara elbilar, bränslecellsbilar och biogasbilar som klarar Euro 6-kraven. Dock inte laddhybrider.

Annons
Annons
Rulla till toppen